Logga in

4,16 / 5 262 betyg

» Bli medlem «
för att betygsätta

Handling

Filmen handlar om den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman som lever i Warsawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag. En dag blir han upptäckt av en tysk officer.

Regissör

Roman Polanski

De tre populäraste kommentarerna

Betyg:
Det här är en välgjord och gripande skildring av grymheterna under andra världskriget. Adrien Brody gör aldrig en dålig insats och har på senare tid blivit en av mina personliga favoriter. 1930-talets Warszawa har återgivits mycket skickligt, men varför i all sin dar talar polackerna engelska när nazisterna talar tyska? Stundtals aningen segdraget och betyget blir en stark trea.

Betyg:
En mycket bra film, som har det mesta. Den bygger på verkliga händelser, vilket alltid gör att man känner sej mer tagen än vanligt. Den har bra skådespelare i from av Brody, som är outstanding. Bra musik, och riktigt bra scenografi och rekvisita. Verklighetskänslan är träffande!

Betyg:
Adrien Brody är lysande i denna gripande historia om en judisk pianist under andra världskriget. Man får följa Szpilman (Adrien Brody) från det att tyskarna invaderar Polen fram till Ryssarna kommer. Det jag gillar med filmen är det lugna tempot den har, det är nästan som det illustrerar den känsla det måste ha varit att gå och vänta på att helvetet skulle ta slut.

Senaste kommentarerna

Se recension http://Antonfilm.blogspot.com

Betyg:
Denna har Polanski lyckats med!
Jag har inte mycket att anmärka på, mer än att den blev något utdragen efter en stund, vilket många andra också verkar tycka.
Sedan hade det väl varit lämpligare att polackerna talat polska i stället för engelska; även det har vissa påpekat.

Betyg:
En riktig intensiv inblick från judarnas persektiv under andra världskriget. De scener där judar blev psykiskt kränkta var minst lika hemska som de där oskyldiga människor blev mördade och misshandlade av nazisterna.
Även om den här filmen får en att tappa hakan visar den ändå bara en liten del av all grymhet som skedde under andra världskriget.
En film som man måste se med fantastiska skådespelarinsatser och en berörande historia!

Betyg:
Välgjord och trovärdig film.
Man lever sig in i filmen.
Huvudrollsinnehavaren blir smalare och smalare under hela filmen vilket ger ett väldigt trovärdigt intryck.
Jag rekommenderar den starkt!

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 >

Övrig information

Filmen är i färg

Filmpunkten-id: 2374
Visa tidigare underbetyg »
Länk till IMDb »