Pianist, The

Musik:

Krig:
Musik:
4,2

Handling: Filmen handlar om den gudabenådade pianisten Wladyslaw Szpilman som lever i Warsawa under tiden för nazisternas utbredning över Europa. Han är jude och tvingas att på nära håll uppleva de restriktioner som sätts upp för honom, hans släkt och hans folk. När hans familj skickas till arbetsläger lyckas Wladyslaw fly och gömmer sig i stadens ruiner. Lidande, förnedring och kamp för överlevnad blir hans vardag. En dag blir han upptäckt av en tysk officer.

År: 2002

Jessica Kate Meyer
Michal Zebrowski
Wanja Mues

DuskBringer

Det här är en välgjord och gripande skildring av grymheterna under andra världskriget. Adrien Brody gör aldrig en dålig insats och har på senare tid blivit en av mina personliga favoriter. 1930-talets Warszawa har återgivits mycket skickligt, men varför i all sin dar talar polackerna engelska när nazisterna talar tyska? Stundtals aningen segdraget och betyget blir en stark trea.

The_Dude

Adrien Brody är lysande i denna gripande historia om en judisk pianist under andra världskriget. Man får följa Szpilman (Adrien Brody) från det att tyskarna invaderar Polen fram till Ryssarna kommer. Det jag gillar med filmen är det lugna tempot den har, det är nästan som det illustrerar den känsla det måste ha varit att gå och vänta på att helvetet skulle ta slut.

AntonT

Se recension http://Antonfilm.blogspot.com

Nikita

Denna har Polanski lyckats med!
Jag har inte mycket att anmärka på, mer än att den blev något utdragen efter en stund, vilket många andra också verkar tycka.
Sedan hade det väl varit lämpligare att polackerna talat polska i stället för engelska; även det har vissa påpekat.

IWantItThatWay

En riktig intensiv inblick från judarnas persektiv under andra världskriget. De scener där judar blev psykiskt kränkta var minst lika hemska som de där oskyldiga människor blev mördade och misshandlade av nazisterna.
Även om den här filmen får en att tappa hakan visar den ändå bara en liten del av all grymhet som skedde under andra världskriget.
En film som man måste se med fantastiska skådespelarinsatser och en berörande historia!

Välgjord och trovärdig film.
Man lever sig in i filmen.
Huvudrollsinnehavaren blir smalare och smalare under hela filmen vilket ger ett väldigt trovärdigt intryck.
Jag rekommenderar den starkt!

En mycket stark och gripande film

Ett mästerverk. Inte en av mina favoritfilmer men The Pianist håller hög klass och ger starka intryck. Dessutom får den dig att tänka efter lite, huruvida människor egentligen är i grund och botten goda eller onda.

Cissilicious

The pianist är en otroligt gripande och fin film. Den lämnar ingen oberörd. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har sett den. Klart värd en 5:a.