Mission: Impossible - Ghost Protocol

Handling: När Ethan Hunt och IMF beskylls för att ha bombat Kreml klipper den amerikanska staten plötsligt alla band till organisationen, något presidenten kallar ”Ghost Protocol”. Utan resurser eller manskap måste Ethan hitta ett sätt att rentvå hans organisations namn och dessutom förebygga ännu en terrorattack. För att komplicera saken ytterligare måste han genomföra uppdraget tillsammans med ett team bestående av andra sparkade IMF-agenter, med personliga motiv som han inte är helt klar över.

År: 2011
Regissör: Brad Bird
Originaltitel: Mission: Impossible - Ghost Protocol
Alternativ titel:Mission: Impossible 4 (söktitel )
Alternativ titel:M:i:IV (teasertitel)

Vladimir Mashkov
Samuli Edelmann

Copyright Paramount Pictures

tårtsmula

Får vel börja med att tala om att acion inte är min favvis schanger precis,
men det här var bara för mycket helt enkelt... bokstavligen för mycket menar jag då, filmen var alldeles för lång och tom. min sambo som faktiskt vanligtvis gillar den här typen av film somnade där i bio-stolen redan efter första timmen.

Hade nog möjligens fått en 3a av mej om den hade klippts ned nån halvtimme eller så, för den var ju ändå ganska snygg emellanåt.
Men nu vart den helt enkelt så långdragen att jag inte ens orkade följa med i handlingen, mycket svag 2a

Som svensk bör du gilla den här filmen lite. :) I den här filmen är det inte det klassiska. En ryss som är fienden. Nej i den här filmen är en svensk ärkefienden som vill förstöra världen med atomvapen. Det är våran kända Michael Nyqvist. Han gör en väldigt bra insatts här. Han har en väldigt kall och nästan ruggig attityd i den här filmen. Man bli nästan rädd för honom. Sen i en scen i filmen så ser man hur svensken står och håller ett tal i riksdagen. Men det svenska lejonet i bakgrunden som dom hade gjort väldigt fint i guld. Finare än våran verkliga symbol. Vi framställdes nästan som ett farligt diktator land. Det var faktiskt lite skoj fören gångskull. Vi kanske behöver ett lite hårdare internationellt rykte och denna filmen gjorde bra. Spännande scener och häftig teknologi. En otroligt bra Mission Impossible film. Alla Mission Impossible filmer har varit bra än så länge och det här är inte något undantag.

Men snälla sluta nu!! jag var trött på impossible redan efter första filmen. Varför jag överhuvudtaget såg denna var för att svensken var med.

AntonT

Se recension på http://antonfilm.blogspot.se

Jollanboll

Börjar rätt bra med både spänning, högt tempo och bra dialoger. Men efter halva filmen blir det klyschigt, långdraget och tråkigt. Filmen slutar helt enkelt att engagera, enligt mitt tycke. Historien har vi också fått höra förut, inget nytt under solen alltså. Visst, det är en del snygga scener, exempelvis när Tom Crusie hänger utanför skrapan i Dubai eller när de lurar vakten i Kreml. Men det räcker inte. Vissa senare är direkt löjliga i senare delen av filmen, som när den kvinnliga agenten ska ragga upp den rika mannen i Dubai eller slutet med det fåniga eftersnacket.

Första delen av filmen är som sagt bra, men jag saknar spänningsmomenten på slutet, filmen blir för lång och borde sparat coola scener och höjt frekvensen på slutet istället. Det är lite rörigt och inte så snyggt. Jag är knappt engagerad över att jorden kanske går under i ett kärnvapenkrig. Michael Nyqvist får godkänt som alla andra skådespelare. Filmen får en lagom ljummen 2:a.

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Ingen nytt i filmisk väg direkt, men visst är den spännande rakt igenom. Och en del humor via Pegg bjuds vi på. Sen är ju Patton en av världens absolut snyggaste kvinnor att vila blicken på. Dessutom skönt och intressant med svenske Nyqvist i skurkhuvudrollen, en frisk fläkt i drömfabriken Hollywood. Sist men inte minst är musiken (temat) kulturellt klyschigt.

Biopremiär: 2012-01-27

Mission: Impossible (1996)
Mission: Impossible 2 (2000)
Mission: Impossible 3 (2006)
Mission: Impossible - Rogue Nation (2015)
Mission: Impossible - Fallout (2018)