Apornas planet: (r)Evolution

Ta bort betyg

Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

Handling: Forskningen kring en bot mot Alzheimers sjukdom har gått framåt och nu återstår endast tester på schimpanser innan forskarna kan ta steget att testa på människor. Medicinen vid namn ALZ-112 påvisar framsteg under testen som vida överträffar förväntningarna och regenerationen av nya celler utvecklar även intelligensen hos försöksobjektet. När en av schimpanserna löper amok på institutet där forskningen bedrivs dödas denna och forskningen läggs på is. En undangömd avkomma smugglas dock hem av forskaren Will Rodman och schimpansbabyn, som har fått de utvecklade generna från modern, visar snart upp en progression som överträffar all mänsklig utveckling...

År: 2011

Jack Kuris
Terry Notary

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

Mattias15

En film vars trailer jag uppskattade jättemycket, kanske för mycket. För mina förväntningar var skyhöga på en film jag trodde skulle bli det bästa på länge. Varför jag trodde så funderar jag på mycket på nu i efterhand. Kan det vara att jag gillar den första filmen så mycket (68) och trodde att detta skulle kunna bli lika bra. Att Tim burtons version skulle kunna suddas bort i minnet. Att genren skulle kunna få liv på nytt på något sätt. Men faktum är att den t.o.m den gamla versionen Counquest of the Planet of the apes med liknande handling är bättre. Den har iallafall lite humor, och man får skratta åt alla dumheter och dåliga specialeffekter. Den här filmen gör mig bara förbannad. Här är några anledningar.

Spoiler varning Spolier Varning

1: Schimpanser är inga Superapor, exempelvis hopp genom glasfönset, springer och klättrar fortare än bilar. Om nu inte det där intelligens burken även innehöll mängder superkrafter.
2. Den andra orangutang liknande grejen var typ lika intelligent som caesar, Hur gick det till när han inte fått något medel.
3. Alla citat som dem hämtat från första filmen som bara blir helt fel och passar inte alls in. Det blir inte alls den hyllning som dem kanske tänkte få till, jag känner mig kränkt.
4. Jag får inte alls sympati för Caesar eller dem andra aporna. Är det inte tänkt så ?
5. James franco känns inte alls som någon forskare. Ingenting säger mig det, han ser för bra ut, är för cool, osv.
6. En konstig scen där en av vakterna springer mitt in i värsta kaoset vid apburarna. När han vet att aporna har blivit helt vilda och är på mördarstigen. Han har inte ens vet att kolla genom glasfönstret innan ha springer in.

7. En gorilla kan inte hoppa 20 m.
8. Evolutionen gick förbaskat fort för Caesar och han utvecklade stämband på några år.
9. Att james franco tjej inte märkte att caesar var en superintelligent apa på 5 jäv-la år. Hon kunde åtminstånde frågat honom vad han jobbade med.

Ja det finns en del som jag stör mig på. I Vanliga fall så bryr jag mig inte så mycket. Men här blossade något upp inom mig som jag inte kunde hindra. Förstår inte riktigt vad människor ser i denna film och hur den kan ha detta höga betyg. Nog tjatat
Och JAA, såklart jag överdriver alltihop. Men den får en ETTA ellerfall.

Den här filmen var superunderhållande från början till slut. I början var filmen lite långsam och så men det var ändå intressant att se hur allting började. Men mitt i filmen tog allting en stark vändning och det blev genast enormt mycket bättre. Det här är en film som blev bättre och bättre ju mer tiden gick. Jag kände verkligen för Caesar och den smärta ha gick igenom. Filmen hade ett psykologiskt djup som jag verkligen gillade. Ja aporna var lite väl smarta och så även utan medlet. Men apor är generellt ganska smarta och vissa kan faktiskt teckenspråk till och med. Så allt för långsökt var det faktiskt inte. Men att se hur Caesar reste sig i ilska och hämna under filmen var så enormt njutningsfullt att jag nästan fick ett rus mot slutet av filmen. Jag bara skrek och skrattade i slutscenerna. Det var så otroligt härligt! En klar femma! Jag kommer se den här filmen igen!

Mattias15

Spoiler varning Spolier Varning

7. En gorilla kan inte hoppa 20 m.

Och JAA, såklart jag överdriver alltihop. Men den får en ETTA ellerfall.

Noisome

James Franco blir bättre för varje film jag ser honom i känns det som... Denna film hade mycket att erbjuda, den kändes tänkvärd samtidigt som den var både rolig och spännande. Jag är inget apornas planet fan, men filmen funkade för mig. Vissa grejer var kanske lite för mycket, men den levde upp till mina förväntningar i alla fall.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

För slätstruket manus och numera klyschigt slut som bara uppmanar till att producera en del 2. Men väl utfört hantverk.

Hook

Its a mad house, A MAD HOUSE!

"Apornas Planet" kom 1968 och fyra år senare kom tredje uppföljaren "Erövringen av Apornas Planet", som den här filmen har sin ursprungliga story ifrån. Forskaren Will Rodman försöker hitta ett botemedel till Alzheimers sjukdom. Han är djupt involverad på ett personligt sätt då hans far har det allvarligaste stadiet i sjukdomen. Genom genetiks forskning så hittar Will ett virus som kan få hjärnan att återskapa celler, man testar olika former på schimpanser då man får ett positivt resultat tillbaka.

"Apornas Planet: (r)Evolution" är en film som har många starka sidor och blandar människans vilja att leka gud, girighet och omsorg hos andra däggdjur. Will får hem en schimpans unge som har viruset i sina gener vilket resulterar i att hans intelligens ökar snart så kan han se och förstå människor och är rädd för sin egna arts överlevnad. Döpt efter den stora martyren och ledare Caesar. Försöker den smarta apan ge sina med-apor ett nytt fritt liv på lika villkor som människan.

Skådespeleriet är top-notch, John Lightgow gör en storartad roll som den minnessjuke fader. James Franco gör sin roll övertygande som den kännslomässige och envise forskaren Will. Freida Pinto gör inte mycket kommer mest med kommentarer och Tom Felton & Brian Cox ger sin tolkning av människans grymhet. Det som stjäl hela showen är Andy Serkis i rollen som Caesar. Med hjälpa av WETA Digital så blir apan övertygande och ett bevis på tekniska framsteg inom visual effekts.

Filmen drar mycket från sina förfader filmer. Många filmhistoriska repliker och häftiga stridsscener får allafall mig att sitta fram luttad och tugga på min läpp. Apornas Planet har varit ett trademark sedan 1960-talet. 2001 försökte Tim Burton med en film som kanske inte alla gillade, men tanken var god. Nu kommer en okänd regissör Rupert Wyatt och visar vart Pierre Boulle menade med sin bok La planète des singes.

Biopremiär: 2011-08-17

Apornas planet: Uppgörelsen (2014)
Apornas planet: Striden (2017)