Hobbit - En oväntad resa

3,9

Handling: Berättelsen om Bilbo Baggers resa för att återkräva dvärgarnas kungadöme Erebor som för länge sedan erövrades av draken Smaug. Under resans gång korsas Bilbos väg av trollkarlen Gandalf Grå och plötsligt ingår Bilbo i en grupp bestående av tretton dvärgar som leds av den legendariska krigaren Torin Ekenskölde. Vägen mot dvärgarnas rike går via vildmarken, genom områden där orcher och troll härjar fritt. Målet för resan är Ensamma berget men först måste de ta sig igenom dvärgarnas tunnlar och det är här Bilbo träffar den varelse som kommer att påverka resten av hans liv – Gollum. Ensam med Gollum vid stranden av en underjordisk sjö upptäcker den intet ont anande Bilbo inom sig både ett mod och en falskhet han inte kände till själv. Det är också nu Gollums skatt, ringen som besitter en oväntad kraft och makt, hamnar i Bilbos ägo. En enkel guldring som bestämmer Midgårds öde på ett sätt som Bilbo inte ens kan föreställa sig i sin livligaste fantasi...

År: 2012
Regissör: Peter Jackson
Originaltitel: The Hobbit: An Unexpected Journey
Alternativ titel:The Hobbit: Part 1
Ursprungsland: Nya Zeeland, USA
Längd: 02:49, 03:02 (Extended Version)
Ingår i tema: Slott/Borgar

Renee Cataldo
Manu Bennett
Michael Mizrahi

Copyright New Line Cinema

Självklar 4:a. Riktigt bra gjord. Fantastiska miljöer. Att filmen nästan är tre timmar märks inte. Filmen blir aldrig tråkig utan händelserna löser av varandra.

Jollanboll

Bra men inte fantastiskt!

Misstankarna visade sig tyvärr på förhand stämma. Detta är inte Sagan om ringen, detta är mindre allvarligt och mer lustigt, även om det på sina håll finns drama och dramatik, men det känns dock inte alltid så. I rättvisans namn är också boken mer lättsam och därför bör man förvänta sig att filmerna också blir så. Det mörker som sänker sig över Midgård har inte kommit lika långt på den här tiden. Detta märks också på bland annat Gandalf som inte är lika problemtyngd som i Sagan om ringen trilogin.

Men gör då detta någonting? Ja, en film som är allvarlig och som gör det bra, blir oftast bättre, medan en film som är lättsammare och därmed inte lyckas ta upp existentiella frågor, exempelvis frågor om undergång eller som inte brottas med frågor som ondska och godhet går lättare att glömma bort och når inte ens djupare tankar och känsloliv. En enkel generalisering: Sagan om ringen är en skådeplats där alla korten ligger på bordet, där samtliga spelare har gått "all in" och där verkligen allt ska avgöras. Sagan om Bilbo känns bara som en i raden av många äventyr.

Nu blir denna film ett äventyr som bygger mycket på att man ska känna sympati för karaktärerna. Låt oss börja där.. Martin Freeman är väldigt bra i sin gestaltning av Bilbo, särskilt bra är han i scenerna med Gollum, som är de bästa i filmen. Men han får briljera för få gånger och störs av mindre intressant karaktärer eller klyschiga scener. Jag förväntar mig mycket mer av honom senare när han i berättelsen möter draken Smaug som kan blir riktigt intressant. Nu till Gandalf. Man måste ta sympati för denna karaktär som kanske är den mest omtyckta i Sagan om ringen trilogin. Dock så stör jag mig på hur Gandalf används i filmen, åter och åter igen, enbart som en räddare i nöden som i sista sekunden kommer in och hjälper gruppen att överleva. Tror att det händer 3 gånger, i samma film! Detta är ett för billigt knep för att göra en bra film och bör inte användas för ofta, eftersom det då går inflation, blir urvattnat och förväntat, som många i publiken ser igenom. Elrond används också slarvigt, när man vill visa upp en ny sida av honom som rask och spänstig. Med reservation för att det var länge sen jag läste boken så kommer jag inte ihåg att det var denna bild som förmedlades. Elrond ska vara reserverad och eftertänksam med mycket av sina tankar någon annanstans, typ på andra sidan havet. Galadriel används bra, lika mystisk och häpnadsväckande som i förra filmerna, men jag ogillar att Gandalf nästan bugar sig och blir en mindre gestalt i hennes närvaro, när det är Gandalf som är en maia, (typ ängel) och därför har högre rang.

Något jag inte är överens med filmen om är gestaltningen av dvärgarna, både brödraskapet, men också dvärgarna i sin helhet. I min fantasi har de hela tiden varit mer buttra, allvarliga och råbarkade. Det kanske bara är jag, men det känns för mycket Disney över det hela. Dvärgarna är för mig något djupt mystiskt och de visar sällan upp sin sanna natur för främlingar. Jag tycker också de ska vara längre än vad de är i förhållande till hober, samt att de ser lite löjliga ut.

Introt till filmen var på många sätt bra, men paradoxalt nog tyckte jag att man fick för mycket insyn i dvärgarnas vardagsvärld (herregud man vet ju knappt om det finns dvärgar av kvinnligt kön), mycket mer kunde sparats till fantasin. Samtidigt som jag tycker att det var en otillräcklig presentation till dvärgarnas ursprung och deras historia kring ensamma berget, deras släkt och det stora kriget mot Orcherna. Som jag minns mycket kring efter bland annat läsning i Silmarillion.

Musiken är bra och mycket är taget från Sagan om ringen soundtracket, vilket är ett fantastiskt soundtrack men kanske lite uttjatat. Tycker att det används för mycket.

Mitt största problem med filmen är att jag tycker att vissa saker går för enkelt. SPOILER Tänker främst på deras flykt i den stora grottan. De framstår som Uber-bra och för mycket känns som att de borde vara för svårt. Denna känsla får man aldrig i exempelvis flykten i Moria i Sagan om ringen. För att sammanfatta, det blir för mycket action i detta äventyr. Istället borde man fokuserat på men

Wow! Bugar och bockar åt Peter Jackson och hans gäng. Underbart att återvända till Midgård på detta fantastiska sätt. Var lite orolig innan men inte längre. Man bara njuter.

YasmineWilterius

Ett party för en äventyrstörstande filmälskare!!

En bra film. Bra gjord. Lite seg ibland.

Den här filmen följer den klassika Sagan Om Ringen trilogins stämning. Allt är sig likt. Miljöerna, kläderna, soundtracker och manuset. Man känner verkligen att det är en Sagan Om Ringen film. Allt finns med, humorn, all action och intressanta karaktärer. Och precis som de klassiska filmerna så ska det här bli en trilogi också. Gandalf är med vilket är en underbar känsla. Då känner man en länk mellan det gamla och det nya. Eller det blir tvärtom? Hehe. Hur som helst! Väldigt bra film! Njöt varenda sekund av filmen! Förut hade man bara Gimli att le åt men nu har man en hel grupp av dvärgar att skratta åt och har roligt med. Även publikfavoriten Gollum dyker upp i filmen. Den här filmen har allt en Sagan Om Ringen film ska ha. En stark 5a! Längtar redan till nästa Hobbitfilm!

torulf

Det har diskuterats en hel del om man ska se den här i 3D eller inte. Det man då avhandlat har, vad jag sett, den nya frame-raten på bio.
I ett svagt ögonblick lovade jag sönerna att se den i 3D. Men när vi väl fick tid att se den så hade den slutat gå på 3D på bio. Voine voine vad göra?
Jag köper förstås en 3D-spelare för BluRay. Det är inget jag ångrar. Har sedan dess sett ett antal filmer i 3D hemma.

Hur är då Hobbit i 3D hemma?
Som de flesta 3D jag sett hemma så är det främst ett djup, inget kommer ut ur bilden (det är för övrigt en av de få fördelarna med 3D på bio). Någon sten flyger ut och någon insekt fladdrar förbi i rummet. Men djupet är riktigt bra och fjärran berg är verkligen där de ska vara. Bäst djupkänsla får jag på disk 2 (den sista timmen).
Ett stort irritationsmoment vid 3Dn är textremsan. Det är någon svag skugga/eko hela tiden, som om texten inte är 100 % synkad.
En annan sak som slår en med 3D hemma är att det krymper upplevelsen av skärmstorlek. Vet inte om det är att bilden ser ut att vara en bit bakom eller vad det nu är men en 55-tums TV ger uppfattningen att man tittar på en 40-tummare.
Det är som att titta på ett par meters längre håll.
Detta gäller alla filmer.

Så mitt betyg för Hobbit i 3D Blu-ray är 4+ till 5- någonstans.
Det är den bästa 3D-hemma upplevelsen, men texten drar ner lite.

Skådespelare: Tja en 5:a, bra gjort av alla.

Story: Läst boken många gånger. De följer den men har även lagt till en massa från Silmarillion. Och hittat på en del extra.
Det blir väl ungefär som när Disney gör en film av en Grimm-saga, det blir den nya sanningen. Några jag pratat med irriterar sig över skillnaderna, men jag gillar dem. Det gör filmen mer oförutsägbar för oss som nästan kan boken utantill. Såg filmen med en som hatar fantasy, och hon gav filmen ett 3:a (vilket är bästa betyg hon gett till en ickerealistisk film).
Mitt betyg: 5

Specialeffekter: Det är lite för mycket. en kamerasvepning för mycket och en fantastisk krevad som man klarat sig utan. Men de datorgenererade figurerna som t ex Gollum är fantastiskt gjorda. Man känner med Gollum, han spelar bra.
Betyg: svag 5:a, men en femma.

Ljud: Så bra att man inte märker att det är ljudeffekter och musik, för man är där. Stark 5:a.

Sammanfattning: Se den, det är ett mästerverk. Det är en värdig del i ringen-serien. Jag längtar efter nästa del. Gillar man 3D så är det ett givet köp, men nästa gång jag ser filmen kommer det att vara i 2D. Mys ner dig i soffan och förbered dig på en riktig saga!

Ett ord: MÄSTERVERK.
Detta var en fantastisk film på alla sätt. Jag älskade också hur de hade tagit skådisar från Sagan Om Ringen och samma musik också. Ett säkert DVD-köp :)

ToxicAvenger

Alltför många Disneypinsamma fightscener.

Biopremiär: 2012-12-12
Filmen är animerad

Hobbit, The (1977)
Sagan om Ringen - Härskarringen (2001)
Sagan om de Två Tornen (2002)
Sagan om Konungens Återkomst (2003)
Hobbit - Smaugs ödemark (2013)
Hobbit - Femhäraslaget (2014)