Pirates of the Caribbean - Svarta Pärlans förbannelse

4,0

Handling: Ett storslaget actionäventyr som utspelar sig vid en tid då ondskefulla pirater härjade i Karibiska havet. För den buffliga men ändå charmiga kaptenen Jack Sparrow är Karibiens kristallklara vatten som en enda stor lekplats full av äventyr och mysterier. Jacks idylliska liv kapsejsar den dag då den girige Kapten Barbossa stjäl hans ögonsten, skeppet The Black Pearl. Barbossa attackerar sedan staden Port Royal och kidnappar guvernörens vackra dotter Elizabeth Swann. Elizabeths barndomsvän Will Turner beslutar sig för att tillsammans med Jack göra ett vågat försök att rädda henne och samtidigt återta The Black Pearl. Vad Will inte känner till är att en förbannelse vilar över Kapten Barbossa och hans besättning, en förbannelse som gör piraterna till världens mest fruktade och omöjliga att besegra. En förbannelse som endast kan bli upphävd om den fördömda skatt de rövat återlämnas i sin helhet.

År: 2003

David Bailie
Michael Berry Jr.
Isaac C. Singleton Jr.

DuskBringer

En fantastiskt bra, rolig, spännande och fantasifull film ur en genre som, enligt mej, varit alltifrån flitigt använd i Hollywood. Faktum är att jag i nuläget inte kan komma på en enda film med pirat-tema förutom just den här och dess uppföljare. Och det är verkligen synd, då pirater och sjörövare i mitt tycke utgör utomordentligt bra underlägg till filmisk underhållning. "Svarta Pärlans Förbannelse" är ett typexempel på vad jag menar.
Underbara miljöer och scenografi. Riktigt bra musik. Skådespeleriet är lite blandat. Depp gör en grym rolltolkning och så även Geoffrey Rush, medan Knightley överspelar lite och Bloom känns lite malplacerad. Men överlag finns det inte mycket att klaga över på den här fronten heller. Sammantaget alltså en klar fyra som jag kan rekommendera varmt till alla som vet att uppskatta bra film.

Evenstar_92

Den bästa av de tre filmerna helt klart.
Det är här som det inte är för mycket, det är här allt är vackert, och skådespelarna är lugnare.
Den försöker itne heller kräva uppmärksamhet med skämt jämt och ständigt.
Keira gör ett jättefint jobb här, liksom Johnny.
Orlando Blooms andra film han medverkar i, och han gör det väldigt bra med tanke på det.
Jag tycker han är en väldigt underskattad skådespelare, tas bara för utseendet och så tycker alla att han är en stor fjant.
Men neej, jag håller inte med.
Hur som helst, sevärd till tusen.

Bambi Tjejen

Älskar denna Film och den är så...Ööh Bra och
en perfekt film för alla åldrar! Jag kommer ihåg
när jag såg den med min familj,underbart!
Den bästa Pirates of the Caribbean filmen ;D

YasmineWilterius

Jag vill leva i den här filmen!

Sanna94

Jag måste erkänna att jag alltid tyckt det är coolt med pirater, så det är inte så konstigt att jag ger en 5. Dock ska man veta att ettan (nästan) alltid är bäst ;) vilket gäller nu också. Jag är ett stort fan av filmmusik och "Pirates of the Caribbean - Svarta Pärlans Förbannelse" har en av världens bästa soundtrack. Men tillbaka till filmen, den är grym, bäst, rolig och har en av världens snyggaste killar, även om Johnny Depp/Jack Sparrow är liiiite knäpp ibland ;)

Fantastisk film som har allt.

T.om. Orlando Bloom är bra. Fortsättningsfilmerna Vid världens ände och dead mans chest är dock katastrofalt dåliga.

Åhh vad det här är bra! Första filmen jag såg två gånger på bio och var väldigt länge en av mina absoluta favorit filmer. Men nu har jag växt upp lite och även om jag fortfarande är väldigt kär i filmen och Jack Sparrow så har jag insett att det finns bättre filmer och denna har sina svagheter och töntiga Hollywood missar. Den är spännande, rolig och underhållande med bra musik. Ett minus som dock inte syns är Keira Knightley.

Natanielgullis

Det här är en väldigt bra film, men det dåliga är att det är världens fulaste skådespelare i den...
ORLANDO BLOOM!! Men annars är den bra.
Jag gillar mest när Jack blev nerslagen i grottan och blev snurrig.

tårtsmula

yes!! dom här filmerna är riktigt underhållande, å Depp e ju bara så grymmt skön i sin roll som pirat

DavyJones

BÄSTA FILMEN NÅGONSIN!! !

Pirates of the Caribbean - Död mans kista (2006)
Pirates of the Caribbean - Vid världens ände (2007)
Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten (2011)
Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales (2017)