Trasdockan

3,8

Handling: Willa Harper är ensamstående tvåbarnsmor. Hon uppvaktas av en självutnämnd, salvelsefull predikant. I själva verket är han ute efter de stulna pengar som hennes make gömt innan han dog.

År: 1955

Billy Chapin
Sally Jane Bruce
Gloria Castillo

Copyright United Artists

En 2+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20120406 på plats 189 på IMDb Top250.
En klar besvikelse. Snyggt ljus i fotot stundtals och en riktigt skickligt gjord kuslig stämning då predikanten kommer ridande och man bara ser skuggsiluetten samtidigt som han sjunger sin bibliska lugna sång. Sen undrar jag om det inte är filmhistoriens första psykiskt störda obehagliga mördare (?).
Men i övrigt svajar filmen stort på flera punkter. Hur kan denna fortfarande räknas som en av världens bästa filmer???

Sevärd klassiker med en briljant Mitchum. Jag gillar arbetet med skuggor och ljus. Vissa kameravinklar är riktigt snygga. Annars går filmen upp och ned i kvalité. Ibland spännande och ibland något seg.

kaj08

En spännande och kuslig thriller från 50-talet. En predikant som inger förtroende nästlar sig in i en familj vars far nyligen blivit avrättad efter ett rån. Predikanten träffade på fadern i fängelset, och blir intresserad av att ta hand om rånbytet som ligger gömd familjens gård.

Mamman faller pladask för predikanten, men den unga sonen i familjen förstår precis vad mannen är ute efter. Mamman tror dock inte på sonen utan litar på hennes nya kärlek, vilket visar sig bli ödesdigert.

Det är en härlig, kuslig känsla rakt igenom hela filmen. Skådespelarna gör utmärkta insatser, och det här är en av de bästa thrillers som har gjorts.

Det här är en överraskande bra thriller med en härligt ondskefull Robert Mitchum som psykopatisk predikant. Helt klart en av de mest spännande 1950-talsfilmerna jag har sett. Så fort det blir lite action blir det dock ganska tramsigt. Barn vs vuxna blir aldrig särskilt trovärdigt på film, då ungarna i realiteten inte skulle ha en chans. Då blir det plötsligt mycket snubblande och klämma fingrarna i dörrar på en gång. Annars klart över förväntan och trean är inte långt borta.

Noone_

Trots att det är en svartvit och gammal film så är den verkligen värd att se !

Savannah

Se den, om du tål svartvitt (och det gör du väl?). Mitchum är mycket bra i sin roll, och filmen har en alldeles egen stämning...

magnus_65

En väldigt bra film, och lite kuslig!

Filmen är svartvit