Django Unchained

Western:

Western:
3,9

Handling: Prisjägaren Dr King Schultz fritar slaven Django för att få hjälp med att söka upp bröderna Brittle som han har kontrakt på. Tillsammans bildar de ett dödligt effektivt team, men räcker det verkligen för att kunna rädda Djangos hustru från den hänsynslöse plantageägaren Calvin Candie?

År: 2012

Dennis Christopher

Copyright Columbia Pictures

Väldigt bra story, något blodig. 4+

Lingon88

Riktigt bra film. Jag gillar Tarantinos stil och den här är perfekt utförd. Om man ska prata våld så i Inglorious Basterds tyckte jag han gick lite för långt med våldet men i den här filmen är det perfekt avvägt (om man nu har satt på sig Tarantinos glasögon d.v.s.).

Tarantino är en av vår tids mest nyskapande regissörer. Han snor hejvilt från andra men det blir ändå på hans helt egna sätt. Det är ofta så snyggt och perfekt att man bara gapar över det man får ta del av. Ren och skär filmmagi!

Detta skiljer sig inte denna gång då han tar sig an westerngenren. Det är häftigt, snyggt och spännande med bra story och bra skådespelare. Men nånstans känner jag en viss mättnadskänsla, precis som jag kände med Inglorious Basterds. Jag har väl sett för mycket antar jag.

manne747

Skön och cool film vars betyg dras ner av överdrivna actionscener och otroliga karaktärer

Justnu

Det syns och hörs första minuten att det är en Tarantino.. Alla överraskande vändningar, de långa fantastiska dialogerna, språket, humorn och även ett visst allvar gör denna film till det mästerverk den är.

En mycket positiv överraskning. Jag trodde att detta bara skulle vara en massa onödigt övervåld precis som vanligt när det gäller Tarantino, men detta var helt acceptabelt med tanke på år och miljö som filmen utspelas i.
Precis som i "Ingloriuos Basterds" är det Christoph Walz som gör en stor del av filmen. Övriga skådespelare är bra också. Det är egentligen bara Leonardo DiCaprio som inte passar i filmen med sitt "babyface". 4:a.

Hook

Tarantinos nya film ger oss en ny action hjälte!

Filmen öppnar som de gamla western klassikerna av Sergio Leone. Men snabbt går det över till Tarantinos långa dialoger och snabba action scener som alltid är en hyllning till de b-filmer från 60 och 70-talet. men snabba kamera rörelser och det som komma att bli Tarantinos trademark svordomar och ord som kan betraktas som stötande; Fuck You och Neger nämns otaliga gånger under filmens över 2 och en halv timmes underhållande action drama.

Vad handlar filmen om då. Jo om Django som går ihop med en tandlkäkare vid namn King Shultz. de ger sig ut i vilda västern som prisjägare och letar samtidigt efter Djangos fru som sålts vidare till en plantering vid namn Candieland. Calvin Candie (DiCaprio) är ökänd som söderns värsta plantering och hantering av slavar. Det är just därför som Django och King ger sig dit för att gör rättvisa.

Filmen är samling av kliché liknande västern dramor, hämnd kärlek komedi och action blandad med med en ganska seg dialog mellan de olika karaktärerna de som står ut mest och gör bäst ifrån sig i filmen är Leonardo DiCaprio och Samuel L. Jackson. De är ett udda par som ger sig ikapp med filmskurkar som Mr. Kidd och mr. Wint (från Diamantfeber).

Det finns även starka komiska inslag av Den Rosa Pantern och Den Gode Den Onde och Den Fule. mfl. Det som gör att jag tycker om den här filmen är blandningen av humorn och det överdrivna rasistiska inslagen som gör det det mer komiskt än allvarligt. Men ett så starkt historiskt drama som Lincoln som handlar om princip samma sak. Så tar Tarantino den lätta vägen till att prestera en mer färg fylld och blodigare action komedi som gör temat lättare att ta in, men än finns det element som gör det svårt i visa partier att acceptera.

Django Unchained kanske inte är för alla men det ör ett måste för Tarantino fans, det är inte hand starkaste film, och inte alls lika bra som Inglourious Basterds men den håller samma anda och gör det till en sevärd film.

Story: 4-
Skådespeleri: 3+