Chocolat

Handling: Året är 1959 och i en idyllisk liten katolsk stad på den franska landsbygden går livet sin gilla gång. Tills en dag då den vackra, livsbejakande Vianne Rocher och hennes dotter Anouk gör entré och väcker den slumrande staden till liv. På torget mitt emot kyrkan – samlingsplatsen för alla goda medborgare – öppnar hon en exotisk chokladbutik. Stadens borgmästare, den fördomsfulle och konservative greve de Reynaud, ser dock Vianne som ett djävulens sändebud, ditsänd för att inleda hans plikttrogna medborgare i frestelse och moraliskt förfall. Att hon dessutom har fräckheten att öppna sin butik mitt under den pågående fastan gör knappast saken bättre. Men hennes charm och sagolika choklad får de traditionsbundna och principfasta invånarna att en efter en falla för frestelsen. När sedan den hemlighetsfulle unge mannen Roux och hans manskap lägger till med sina husbåtar vid flodens strand önskar borgmästaren att Viannes chokladbutik var hans enda problem.

År: 2000

Hugh O'Conor
John Wood
Peter Stormare

torulf

En bra kärleksfilm. Nja, bra är den, men den handlar inte riktigt om kärlek. Det är mer människor, på ett sätt som en inbiten action/fantasy/biljakts-galning som jag kan gilla.
Och choklad handlar den om, mycket choklad med en liten gnutta chili i...

Det här är en charmig film av personlige favoriten Lasse Hallström. Underbart vacker filmning som gör att det känns snudd på sagolikt. Topprestationer av samtliga skådespelare och det är en historia som berör på djupet samtidigt som den roar. Det är precis detta jag gillar med Hallströms filmer och betyget blir utan tvekan en fyra. Såväl Juliette Binoche som Judi Dench hade varit värda en Oscar, men konkurrerar man med mastodontfilmer som Gladiator är det inte lätt.

losdrivaren

Skön bok och filmen är så skön:D Beskriver bra den hösta Överklassen på ett bra sätt!

Rosanna1

Detta är en mysig, rätt så underhållande film. Hallström lägger in vissa roliga/fina detaljer, som i slutet av filmen där statyn på torget ler, som filmen igenom haft en surmun. Sånt förhöjer saker för mig. Sedan tycker jag att musiken är bra rakt igenom, den följer historien på ett kul sätt.
Däremot så lyfter den inte någongång, den är fin men inte mer.

JoyRide

Underbar film! Massa känslor, fin berättelse!
Mums Mums helt enkelt.

Evenstar_92

Så har jag tagit mig tid till att se Lasse Hallströms "Chocolat".
Önskar att jag sett den tidigare, vilken underbar film.
Vi möter bra skådespeleri, från Johnny Depp, Juliette Binoche, mfl.
Och själva filmen är så fin.
Musiken bidrar till den varma stämningen och ett tips är att ha choklad när du ser filmen, du kommer blir frestad...

madeleine_g

Kan inte låta bli att gilla den här filmen, hur mycket ja än inte vill gilla den. Den är mysig och lite så där halvmystisk. Pojkvännen min tyckte dock inte om den, så är du tjej så ska du nog dessvärre se den själv, för att den är verkligen ingenting för en actionälskande kille i sina bästa år.

LittleDeadGirl

En film som man bara vill krypa upp i soffan med en filt, och varför inte en kartong chokladpraliner i knät, mysa till. Den har blivit som en klassiker för mig, som för förhoppningsvis kommer hänga med ett bra tag till. Depp är snygg som vanligt och hela storyn är så fruktansvärt vacker. En stark 5:a!

Gud man vill ju bara äta upp all choklad och Depp också för den delen, filmen i helhet är helt underbar och fantastisk