Hobbit - Femhäraslaget

3,6

Handling: Kampen om guldet i Erebor fortsätter i tredje och sista delen. Bilbos resa börjar närma sig sitt slut men Thorins kamp för att behålla sitt hem fortsätter då striderna mot giriga alver och människor leder till krig...

År: 2014

Adam Brown
Manu Bennett
Lee Pace

Copyright New Line Cinema

Jag tycker filmen var riktigt bra med bra skådespelare.

En 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Hm. Klar 4/5. Men jag har läst boken (för ca 15 år sen dock). Och jag tycker slaget slutade alldeles för tvärt. Man fick se för lite. Saknas nåt. Och varför är handlingen i filmen bara 2:10 lång innan 14 min eftertext...?! Det går för fort. Varför inte göra filmen minst lika lång som del 1 (2:49 t) och 2 (2:42 t) istället för 2:24 t?

VARNING FÖR EVENTUELL SPOILRING!
Och i boken skulle Thorin ena de 7 dvärgaätterna med hjälp av Arkenstenen, men bara en av de andra ätterna kom till undsättning i slutstriden - but why? Har för mej att fler ätter kom i boken, men kan ha fel.
Och skogsalvskungen Elrond hjälper till kort i filmen, men var är han och hans alvarmé i striden?
Och Beorn, i sin skepnad som jättebjörn, släpps ner i striden från en jätteörn, men ingen fight får man se och inte en enda replik får Micke Persbrandt i denna del 3, men står ändå med i eftertexterna!?
Och Thorins repliker, snälla. 3 gången får han inleda meningar med exakt samma ord: "Do not speak to me (in such words)...". Känns ogenomtänkt och tjatigt.
SLUT EVENTUELL SPOILRING!

Nej, Jackson, nåt mästerverk blev det tyvärr inte i denna andra filmtrilogi. Känns som om Du då i första trilogin la lite extra krut i ansträngningen att finputsa.
Slutligen, intressant att denna sista del har fått lägst medelbetyg av de tre på IMDb! Jag, med mitt Tolkien-intresse och det faktum att jag läst boken, förstår varför.

Resten är dock förstås ren filmmagi! Ingen regissör tror jag skulle ha kunnat göra detta bättre än Jackson, som härstammar från inspelningsmeckat Nya Zealand.

Ajice

Mycket bra, det var mycket som gick lite för fort men ändå så fångade filmen min fulla uppmärksamhet och känsla.

Peter Jacksons nya trilogi har nått sitt slut. Och det är med blandade känslor jag uppfattat dessa filmer.

Första filmen var nära på ett mästerverk, det var underbart att återvända till Midgård. Jag trodde inte jag skulle tycka den var så bra som jag tyckte. Hade därför oerhört stora förväntningar på tvåan. Där blev jag istället jättebesviken och tyckte att den mestadels var fånig. Jag ska se långa versionen snart och hoppas jag gillar den bättre då.

Trean är däremot mestadels bara bra. Vissa stunder är det så bra och häftigt att man tappar andan. Inledningen är klockren och kriget i slutet kan vara det snyggaste krig vi sett på vita duken. Legolas används på klassiskt sätt och det är bra att det överlag blir mörkare jämfört med de första filmerna.

Tack Peter Jackson! Den här gången gjorde du det igen.

Biopremiär: 2014-12-10

Hobbit, The (1977)
Sagan om Ringen (1978)
Sagan om Ringen - Härskarringen (2001)
Sagan om de Två Tornen (2002)
Sagan om Konungens Återkomst (2003)
Hobbit - En oväntad resa (2012)
Hobbit - Smaugs ödemark (2013)