Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Handling: Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på det äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt. Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig.

År: 2013
Regissör: Felix Herngren
Originaltitel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Alternativ titel:The Centenarian Who Climbed Out the Window and Vanished (int. titel)
Alternativ titel:Hundraåringen (söktitel )
Robert Gustafsson
Donald Högberg
Georg Nikoloff
Sibylle Bernardin
Manuel Dubra

Copyright Buena Vista International (Sweden)

En rolig film som är snäppet bättre än boken vilket enligt min mening beror på att boken var väldigt seg efter ett tag. I filmen går det lite fortare fram och Gustafsson har ju en klockren roll. Skäringer är också väldigt rolig. Det som kan kännas lite is och så är att de båda verkligen har sådana roller som är så typiska för just dem. De har liksom gjort rollerna tidigare. Samtidigt gör de rollerna bra så varför klaga?
Tillbakablickarna i hundraåringens liv är till och från roliga men något jag skulle kunna vara utan också.
Jag tycker man lika gärna kan se filmen hemma i soffan. Inget måste på bioduken.

Underhållande med lätt Monty Python känsla klart över snittet inom sin genre (svensk komedi) överlag bra insatser av skådespelarna, stark 3:a.

En bra film. Robert Gustavsson och Mia Skäringer är bra.

djerryg

Jag blev positivt överraskad, en del bitar av filmen var riktigt roliga medan andra var rätt så överdrivna.. vad jag har förstått är boken bättre.

Ajice

Blev ganska glatt överaskad! Det är lite som en svensk (om än inte lika bra) version av Forrest gump och Big fish, väldigt rolig, charmig och lite lite tankvärd ändå. Fastnade inte alls för boken, även om den säkert är bra, jag gav väl inte heller den något ärligt försök.

Jag hade inte läst boken innan jag såg filmen. Ska jag vara helt ärlig blev jag inte så sugen på att läsa den heller. Tyckte filmen mest var tragisk och som en svag kopia av "Forrest Gump". Speciellt kul var den inte heller.

Biopremiär: 2013-12-25

Hundraettåringen som smet från notan och försvann (2016)