Eldflugornas grav

Krig:

Krig:
4,1

Handling: En stark berättelse om en liten pojke och hans syster i Japan under andra världskriget.

År: 1988

J. Robert Spencer
Nick Sullivan
Veronica Taylor

filmernas härskare

Det är inte ofta man får se liknande verk, såsom den hopplöst sorgliga Ghiblitecknade Eldflugornas grav, en historia som aldrig någonsin närmar sig sentimentaliteten och som ständigt hugger en i hjärtat av dess hemskt avskildrade realism under jänkarnas anfall i Japan.

Ska man se en enda andra världkrigsfilm, är denna anime den givna rekommendationen.

Ralf Duran

Fruktansvärt plågamt sorglig film, utan att på något sätt te sig överdrivet sentimental. En film ingen får låta sig förbise, och en klar kandidat till världens bästa film, anime eller ej!

Absolut en välgjord film, men jag tycker ändå att den är för dyster och enformig för att gå hem hos mig. Är heller inget stort fan av anime vilket nog också bidrar till ett något lägre betyg än genomsnittet.

Ajice

Något mörkare Ghibli film, mycket känslogripande och stark men kanske inte den bästa.

Isabellet

Stark trea.
Jag hade höga förväntningar på denna filmen, den var inte riktigt som jag trodde. Filmen var helt klart en utav de bättre anime filmerna jag har sett men det kändes ändå som att något saknades.

Filmen hade en tendens att bli lite seg under första halvan, det var först mot slutet som jag verkligen blev tagen. Väldigt sorglig var den, satt och bölade även ett tag efter den var slut.

Biotika

Sorgligaste filmen jag har sett, fast den är tecknad. Helt sjukt bra film. Alla som jag känner som sett den, har grinat.. En film ALLA MÅSTEEEE se.

Välgjord och fin, men inte riktigt min typ av film.

Jätte fin och bra film men väldigt sorlig!

filmernas härskare

Filmen är animerad