Blåsningen

3,8

Handling: Tillsammans med Luther Coleman rånar Hooker en man som visar sig bära på en enorm summa pengar. Luther blir dock inte lika förtjust och drar sig ur det hela. För sent står det klart att de rånat en man som arbetar för den inflytelserike Doyle Lonnegan från New York. När Hooker finner Luther brutalt mördad, beslutar han sig för att söka upp Luthers kamrat Gondorff. Gondorff blir chockad över beskedet om Luthers död, men lovar att utkräva hämnd. Tillsammans planerar de båda att utsätta Lonnegan för århundradets kupp...

År: 1973

Robert Earl Jones
James Sloyan
Charles Dierkop

Copyright Universal

Detta är en välspelad och mycket underhållande filmklassiker. Robert Redford och Paul Newman är alldeles underbara, och trots den snåriga ploten där alla blåser alla är denna film en njutning från början till slut. Det lustiga soundtracket och "kapitlen" bäddar för en kul kriminal/drama/komedi-rulle helt i min smak. Jag skrattade gott flera gånger, och överlag gör samtliga medverkande mycket bra ifrån sig. Nog för att storyn känns något platt av och till, men jag gillar ändå detta skarpt.

"Luther said I could learn some things from you. I already know how to drink."

Stilbildande film som legat som grund till massvis med filmer på senare tid. Välskrivet manus med en hel del fräna tvistar. Newman och Redford är helsköna och Shaw passar perfekt för sin roll. Idyllisk underhållning för stunden.

Dersan

Som redan sagt: en klassiker! En mycket underhållande och kanske till och med stilbildande film som skapar en känsla av jubel när bitarna till slut faller på plats. Intelligent story och berättelse. En fyra är lagom.

"Luther said I could learn some things from you. I already know how to drink."

En av de absolut bästa filmerna som någonsin gjorts. Innehåller det mesta och man mår riktigt bra när man har sett den.

rivulet

robert redford är ett geni, verkligen! den här filmen älskar jag kanske främst på grund av att jag är uppfostrad till att älska den, men jag tycker ändå att det saknas lite för att ge den riktigt bra betyg. en klassiker, såklart, men inte värd mer än en stark 3a

Rolig och fyndig film. Shaw är kul som mannen som Redford och Newman skall blåsa.

Jag trodde att filmen skulle vara bättre. Blåsningen blev lite väl uppblåst och löjlig. Visst har filmen ett få tal ljusa stunder och jag tyckte t.o.m. att vissa saker var smart gjort, men överlag så blev det bara för mycket.

Filmen påminner föresten mycket om 9 Queens som är en liknande film... men hur som helst så tyckte jag att det var en långtråkig och orealisisk film så jag underkänner den.

Blåsningen 2 (1983)