Körkarlen

4,1

Handling: Victor Sjöströms berömda stumfilmsversion från 1920 av Selma Lagerlöfs klassiska roman. Berättelsen om David Holm som hamnat bland samhällets bottenskikt. När Körkarlen kommer för att hämta honom på nyårsnatten inser han att han måste ta emot den hjälp slumsystern Edit ville ge honom, och förstår allt det onda han gjort sin familj...

År: 1921
Nils Elffors
Algot Gunnarsson
Hildur Lithman

Copyright Svensk Filmindustri

Mycket bra stumfilm (den enda svenska jag sett och den gjorde mig glatt överraskad). Har sällan sett stumfilmer så... häpnadsväckande. Seriöst är nog detta en av de bästa svenska filmer jag sett någonsin!

klassikernas klassiker. Körkarlen är en mycket bra och intressant film. Sjöström gör ett mycket bra jobb som den elake David Holm.

En utav Sveriges bästa filmer, en utav dem bästa stumfilmerna, till och med en utav dem bästa filmerna någonsin. Sjöström var en pijonär. Körkarlen visar också vilket geni Lagerlöf var som kom upp med en sådan oerhört bra berättelse som Sjöström berikade med iaktagelser och ett poetisk sinne, med kameran som hjälpredo. Rekomenderas starkt, ett mästerverk utan dess like.

Otroligt bra är denna svenska stumfilm, oavsett vad jag jämför med är den bland de bästa filmer jag sett. Ska jag klaga på något så är det de få textrutorna då hade jag ändå läst boken , en dubbad version skulle vara väldigt intressant att se.

TordStefan

Körkarlen är den bästa filmen jag vet.
(det kanske finns någon lika bra)
Jag förstår inte hur den griper tag i mig men den är magisk.
Jag har sett den som teater och läst boken
och jag gillar det också.

Vacker historia men jag diggade inte textrutorna som förklaring till den. Fantastisk nyskriven, skräddarsydd musik har den!

Nea

Den var tråkig, men handlingen var okej. Stumfilmer brukar ofta vara det.

Filmen är svartvit