Blow

3,6

Handling: George Jung är son till kämpande medelklassföräldrar. Han ser hur hans familj kämpar för att få ekonomin att gå runt. George svär att aldrig dela samma öde. Han flyttar till Kalifornien där han börjar langa marijuana. Han möter framgång men får så småningom även uppleva livet innan för murarna. När han kommer ut introducerar hans fängelsekamrat honom för colombianska narkotikahandlare som har börjat handla med den relativt okända lyckodrogen kokain. På 70-talet fullkomligt exploderar kokainmarknaden och Jung är kungen. Men lyckan varar inte för alltid...

År: 2001
Jesse James
Miguel Pérez
Tony Amendola

Shellix

En väldigt välgjord film, men kanske inte ett mästerverk. Depp ser roligt ut i blont hår (+ölmage på slutet) och det drar ju upp betyget. (Det är lungt, jag skojar bara) Men allvarligt talat så är det här en realistisk skilldring av George Jungs liv, som förtjänar en stark 4.
(Bonusfakta: Skådespelarna fick snorta potatismjöl när de skulle dra några linor kokain i filmen. Undrar hur kul det är på en skala?)

oliver_kahn

Tack SVT! Det tycker jag graffittikidsen skulle göra en throw-up av nästa gång de letar efter en tom vägg eller spårvagn att utsmycka. Så länge min TV-licens går till att sända sådana här förstklassiga filmer på kvällarna (utan reklamavbrott - halleluja!) kan det kvitta om det sitter militanta filatelister i SVT:s styrelse för min del. Att se en film som "Blow" utan avbrott borde vara en mänsklig rättighet, väl värd att lagstiftas av EU.

Ty "Blow" är en underbar film. För en gångs skull betyder texten "Based on Real-Life Events" verkligen någoting. När eftertexterna rullade satt jag vid datorn för att ta reda på hur pass verklighetstrogen filmen egentligen var. Jag blev förbluffad när jag insåg vilken känsla för detaljer manusförfattarna hade när de skrev "Blow". Vad gäller skådespelarna räcker det med att citera Boston George Jung själv: "Han (Johnny Depp) är som en kopia av mig även backstage."

"Blow" är en film som berör. Varför? frågade jag mig när filmen var slut. Efter en stunds kontemplation kom jag fram till att filmens kärna kan sammanfattas i en mening: "Kan man känna sympati för någon även om denne utfört något som är moraliskt förkastligt?" Ingen kan påstå att smuggling av flera hundra kilo kokain är försvarligt, och filmen försöker inte heller trycka upp detta i ansiktet på oss - det vore löjligt. Den här filmen handlar inte om kokainets rätt eller fel (även om den på ett plan visar hur kokainet förstört Jungs liv), utan om ett livsöde. Ett förkastligt sådant? Tragiskt? Orättvist? Det är frågan du ska besvara.

Jag kan inte annat än rekommendera denna film av hela mitt hjärta. Den manar till eftertänksamhet istället för att predika och det gillar jag. Jag kan bara önska att SVT fortsätter investera mina licenspengar i sådana här säkra fonder.

Mer läsning (intervju med den riktige George Jung):

DuskBringer

En riktigt hunky Johnny Depp spelar huvudroll i den här filmatiseringen av knarklangaren Geroge Jungs liv. Blont hårsvall passar honom alldeles fantastiskt!
Själva filmen är mycket bra. Den ger en tankeväckande inblick i hur lätt man kan tjäna pengar på knark och hur man lika lätt kan förlora allt på samma verksamhetsområde. Jag sympatiserade för Jung under hela filmen. Kanske glorifieras han av filmmakarna, eller också var han verkligen en väldigt sympatisk man som bara ville tjäna lite easy cash och hade en förbannad otur. Ett sorgligt livsöde blev det i allafall i slutändan. På ont eller gott.
En fyra.

Detta är en film som inte faller mig i smaken. Drogrelaterat tema är helt eneklt inte kul för mig. Johnny Depp är bra (skulle var a förvånad om han inte var det) men jag glömmer bort filmen snabbt och kommer nog aldrig se den igen.

losdrivaren

bra film med bra handling. Lite skrämmande att folk ger sej in i branchen. Men vissa strävar efter snabba pengar... Och allt har ett pris

En mycket bra men stark film. Helt klart sevärd

Hyffsat imponerad blev jag, men inte alls särskilt originell story.

Dock en film med väldigt övertygande spel och fotot, soundtracket sitter.

Bra film, dock inte så originell som jag förväntat mig. Klar trea blir slutbetyget.

en kanonrulle säger ja bara..Här gör Johnny Depp en av sin bästa rolltolkningar någonsin.filmen i seg e ganska klyschig men va gör det..det e en jäkla bra film

stark 4

Milla86

En film med oerhört många olika frisyrer. Johnny Depp spelar en snäll gangster som inte kan hålla sig ifrån droger och snabba pengar.

Det är lite smärtsamt att se dessa människor som aldrig blir nöjda med de pengar de har och förstör hela sitt sociala liv. Det tar dem många år att inse att pengar inte är allt här i livet.

Angelus

En bra och spännade film men ganska den var ganska så seg med en av världens bästa skådespelare Johnny Depp och den vackra Penelope Cruz, bra men ganska seg handling, snyggt foto, bra skådespeleri