Liftarens guide till galaxen

Handling: När jorden förgörs av vogonernas röjningsflotta för att bana väg för en intergalaktisk motorväg gör Arthur Dent sällskap med sin vän Ford Prefect (som visar sig vara en forskande resenär för en elektronisk reseguide kallad Liftarens guide till galaxen). På sin resa genom universum möter de Zaphod Beeblebrox, en tvehövdad galaktisk ex-president och dennes mänskliga kamrat Trillian. Resan tar dem från resterna av Jorden till Milliways som är en restaurang vid universums slut. Miniserie baserad på Douglas Adams klassiska bok med samma namn.

År: 1981

Steve Conway
Michael Cule
Timothy Davies
Peter Davison

Utan att ha läst böckerna så känns det här som en direktöversättning från bok till film, på gott och ont. Det blir inte värst filmiskt men humorn och faktapresentationer når fram väl.
En väldigt underhållande och tankvärd historia, underminerad med skräpiga effekter.

Det här är något av det bästa som skapats inom filmväg på sista tiden. Men säger som de flesta andra, läs boken först, annars är förvirringen slående...Jag ser inte fram emot nyinspelningen.

janne lindh

En enormt skruvad version av Douglas Adams bästsäljare. Krystade skämt, trista skådespelare, dåliga specialeffekter. Nej, det här är inte roligt!

die_hard

klassisk rolig film som alltid håller

miak

Jag hade svårt att hålla mig vaken och somnade av och till. Observera att jag hade en full nattsömn bakom mig.

mthornis

Perfekt filmatisering av böckerna. Så synd att den här tv-serien inte fullföljde hela bokserien, vilket drar ner betyget ett snäpp.

GalnaMee

Jag somnade, behöver jag säga så mycket mer?

Liftarens guide till galaxen (2005)