Dead Man

Western:

Western:

Handling: William Blake blir genom en händelse laglös i Västerns utmarker. På sin resa genom vildmarken lämnar han ett spår av kroppar efter sig...

År: 1995
John Hurt
Alfred Molina

Copyright Miramax Films

Bönan

Vacker svartvit film som kombinerar musik och bild på ett sätt som skulle gjort William Blake beredd att stiga ur graven för att dra några riff eller recitera några rader själv. Karaktärerna rör sig i en hypnotisk och drömsk tillvaro och tajmingen mellan film och musik är fenomenal. Något av denna stämning finns kvar i ett par andra Depp-filmer, men absinth och laudanum har inte riktigt samma effekt som Neil Youngs musik, tyvärr. Detta är den bästa Depp-filmen i mitt tycke.

vinterkärlek

Så himmla skön film asså ! Jag älskar den, verkligen perfekt. Depp spelar oerhört bra :)

GalnaMee

Johnny Depp är vacker.
Förmodligen den tråkigaste film jag någonsin har sett i hela mitt liv. Ingenting gör någon som helst skillnad. Segare än segast. De två timmarna framför teven var tortyr. Varsågod, hata mig.

Det här är bara konstigt.. Jag är helt tom på ord..

Dålig början..
Filmen är från början till slut seg, långtråkig och dålig.. Den blir ju inte bättre av att den är svart-vit..
Men Johnny Depp gör som alltid ett bra jobb!

Oerhört snygg produktion och skönt manus samt idé. Det svartvita fotot fungerar perfekt i symbios med den hårda och skitiga musiken. Dock så stör jag mig något enormt på en del karaktärer och personen bakom rollen. Det förstör helhetsbilden som annars var så fin. Iallafall en mycket sevärd film som pendlar mellan stark trea och svag fyra men får nöja sig med det först nämnda.

vinterkärlek

GalnaMee

Johnny Depp är vacker.

Daniello_

Foto och musik ligger i fokus. En allvarlig och seriös film, men jag skrattade ett flertal gånger faktiskt :). Har inte varit med om bättre musik sen "Den siste Mohikanen", väldigt passande och den helt enkelt förstärker hela filmen. Finns en hel del tystnad i filmen, som jag älskar. Vilket är en typisk Jim Jarmusch grej, vad jag har förstått. Johnny Depp gör en av sina starkare insatser på vita duken. Filmen är svartvit, vilket många kanske ser negativt på men det var helt rätt av Jarmusch, det förstärker känslan och stämningen enormt. Om man ska kalla sig själv för ett Johnny Depp fans, så är den här filmen ett måste!

v_Depp_v

Vacker och bra film med Johnny Depp. En utav hans bästa.

Filmen är svartvit