Logga in

(1985)

Köp filmen på Discshop

Originaltitel: Legend

Ursprungsland: Storbritannien

Längd: 01:29 (Bio), 01:54 (Directors Cut), 01:34 (DVD)

3,06 / 5 33 betyg

» Bli medlem «
för att betygsätta

Handling

Tom Cruise har huvudrollen i en film där det goda kämpar mot det onda i en kamp på liv och död, i en spektakulär omgivning. Det hela utspelar sig i en tidlös mystisk skog bebodd av älvor, troll, enhörningar och vanliga dödliga. Cruise spelar en mystisk skogsinvånare som av ödet har utvalts att utföra ett heroiskt uppdrag. Han måste rädda en vacker prinsessa och besegra den demoniske Mörkrets Härskare för att förhindra att världen kastas in i en istid utan slut.

Regissör

Ridley Scott

Senaste kommentarerna

Betyg:
Jättemysig film. Toms första filmroll har jag för mig. Jättevacker sagomiljö. Kostym, masker, dräkter o smink är ryggigt bra. Handlingen är sådär. Enhörningarna & trollen känns mkt trovärdiga. En av de bästa fantasy-filmer jag sett.
Se Den!

Betyg:
Extremt snygg, men kanske mest roligt för den som gillar fantasy och inte har något emot att det blir liiiite ytligt.

Betyg:
enn av de bästa fantasyfilmer som fins och hon som spelar kvinnliga huvudrollen är en av världens vackraste kvinnor åtmistone då

Betyg:
Ett fantasyäventyr som handlar om kampen mellan ont och gott. De onda hotar att ta över världen efter att en prinsessa brytit mot naturens lagar och rört vid en enhörning. Hon blir bortförd och Jack, spelad av Tom Cruise måste rädda henne och den siste enhörningen innan det är försent. Filmen innehåller inte så mycket spänning utan mer av långa diskussioner om vad som ska göras. Samtliga personer befinner sig i den ondes slott i princip hela filmen, flera miljöer och fler äventyr hade nog behövts för att höja spänningen.

Betyg:
Snygg fantasy med många banbrytande saker inom gener.

Betyg:
Fantastiskt vacker film! Miljön är drömlik, Mia Sara är en alldeles bedårande prinsessa och historien är en typisk saga. Tom Cruise har jag lite svårt för, men i denna film står man allafall ut med honom. Det enda som saknar är egentligen lite mer information och bakgrund till historien i filmen, många saker hänger liksom i luften. Vem är den där Jack egentligen? Vem är prinsessan Lily och var kommer hon ifrån? I vilken fiktiv värld utspelar det hela sig? Men ibland är det i och för sig bra med filmer som inte proppar en full med information om varenda detalj, utan lämnar en del oberättat. Dock helst inte på typiskt uppföljar-manér, utan som i denna film bara med en känsla av något avlägset och obekant. Så jag har inte bestämt mig för om det gör filmen bättre eller sämre.
Solklar fyra till en film som man gärna ser om.

Betyg:
det enda minus med denna film är längden.Den skulle ha varit minst 2 timmar.
tim curry som elakingen måste vara den mäst kärleks kranga onding jag har sätt

[1] 2 >

Övrig information

Filmen är i färg

Filmpunkten-id: 2592
Visa tidigare underbetyg »
Länk till IMDb »