Trion från Belleville

4,1

Handling: Champion, som adopterades av sin farmor, är en ensam liten pojke. Farmodern märker att Champion är lyckligast när han får cykla. Åren går och Champion, som med farmoderns hjälp tränat hårt för att bli en skicklig cyklist, är en dag beredd att anmäla sig till världens tuffaste tävling inom cykelsporten, Tour de France! Men under loppet blir Champion kidnappad...

År: 2003
Regissör: Sylvain Chomet
Originaltitel: Les Triplettes de Belleville
Alternativ titel:The Triplets of Belleville (Storbritannien)
Ursprungsland: Frankrike, Belgien, Kanada, Storbritannien
Längd: 01:20, 01:18 (Kanada)

Hook

Jag har alltid velat se den här filmen, men saker kommit i vägen och jag helt ärligt glömt bort att den existerade, men av en slump så såg jag den och blev mer förbluffad och nostalgisk över att slippa se dataanimerat, detta är old school och mer konstnärligt än vad jag sätt sedan "Spirited Away", gripande drama om en kvinna som tar hand om sitt barnbarn och förverkligar hans dröm att cyckla franska milen. Allt är en komisk konstnärlig resa full med karaktärer från sköna gamlingar till låd-formade gangsters.

Helt förbluffad och positivt inställd så är inledningen en av de bästa jag sett på länge, humorn är så bra att det inte ens behöver undertexter för att förstå. Allt är som en blek brun, grå miljö som är underbar. Allt cirkulerar runt den gammal kvinnan och hennes barnbarns hund. Detta är ett äventyr som sällan kommer ut på marknaden nu mera.

Story: 4+
Skådespeleri: 3+
Regi: 5

Helhet: 4

Rauk_boy

Förstår att det tog fem år att göra den här filmen. Det här e något extra å inte nåt enkelt som Disney`s Kogänget. Och som kryddan på kudden så mixtras det med riktigt skön (bl.a) jazz-musik.
Mmmmm...me want!

En -4 som film & i sin egen genre.

Tagline: -

En riktigt överraskande skön liten mindre känd pärla till film, där det mesta är handtecknat á la old school *, vilket så klart imponerar.
Och filmen är också mycket fint och omsorgsfullt tecknad/animerad med kärlek - vilket tog 5 år att göra klart.
Jag vill poängtera att detta är en tecknad film för vuxna (ngt för våldsam, inget "naket"). Dessutom talar filmens dialog, vilken inte ens existerar **, för att vuxna, som kan tolka kroppsspråk mycket lättare, är tänkta som målgrupp. Och detta är både fascinerande och häftigt, för man sitter "fast" i filmens spännande och småkomiska handling ändå.
Karaktärerna och deras handlingar är också roliga i sej. Mysiga och charmiga på nåt sätt.
Musiken är helt ok - inget jag skulle köpa soundtracket till dock. Bra i filmens sammanhang mer.
Denna film skulle faktiskt kunna tänka sej att hamna i DVD-samlingen och kan med fördel ses om flera gånger.

Trivia: * The bicycles are all computer generated and traced, because the director, Sylvain Chomet, did not believe it was worth the time to get the look of the bicycles "perfect". The figures on the bicycles, however, were only thin lines in the computer generated originals, allowing the animators to breathe life into them. / ** The film is dialogue-free (though there are some spoken words, they are incidental.) / Visible in the Triplets' apartment is a framed poster for Vacances de Monsieur Hulot, Les (1953).

macthefinger

Det här är ett mästerverk. Allt är genomarbetat ner i minsta detalj och fantasin sanslös. Roligare drift med cykelsporten har aldrig skådats och aldrig en sådan hyllning till en ensam mormor. För mig har grodätare fått en ny betydelse, det kan bero på sättet att fånga dem. Och titelmelodin är en pärla.

dean martin

En mycket annorlunda film, i stort sett ingen dialog alls men ändå sitter man som klistrad i detta charmiga äventyr. Jag kan tro att antingen älskar man eller hatar denna film. Själv älskar jag den. Enormt snyggt gjord med mycket träffsäkra karaktärer.

En klockren och underlig samt rolig film. Typ inget tal igenom hela filmen men ändå får man ut så mycket av den.

Sylvain Chomet debut film som regissör, tog han fem år att skapa. Fick se den i Illustrations lektionen och blev möga imponerad om hur skickligt arbetad den var, då det mesta är handmålat. Han lever på bildspel då en dialog som sagt knappt existerar. Annars är filmen lite små mysig, något för fransk, med det sagt svidande seg. Men en trea skulle jag ändå vilja skänka till detta tecknade verk.