Alien

3,6

Handling: Den första filmen i den omåttligt populära serien som fängslat många miljoner tittare. Sigourney Weaver gör sin debut som Ripley, den tuffa tjejen som ger sig i kast med att försöka ta kål på det vidrigaste monstret i universum. Berättelsen börjar med att manskapet upptäcker signaler från en öde rymdstation, och ska kolla upp vad som pågår. Snart börjar de inse att det är något ofattbart de har att göra med, och till slut är det inte bara deras egna liv de kämpar för, utan hela mänskligheten.

År: 1979

John Hurt
Ian Holm
Yaphet Kotto

Christiian2

En riktig klassiker och detta är nog den bästa sci-fi filmen som jag sett.

miffo

I en inte alltför avlägsen framtid jobbar en grupp på 7 människor som mineraltransportörer ombord på ett stort rymdskepp. Mitt under färden blir de avbrutna för ett nödanrop som måste besvaras, men när dom kommer dit finner dominte vad dom trodde de skulle finna.
En av de tidigare rymdmonster-filmerna (som inte använder termen xxx from outer space). Eftersom filmen är gjord på slutet av 70-talet och budgeten inte var ett par kvaziljoner dollar så är själva monstret inte så välgjort som det skulle kunna vara, men ändå lyckas Ridley Scott fånga en klaustofobisk känsla i filmen. Han får fram en panik-stämmning bland besättningen som väldigt få andra klarar av. I de senare Alien filmerna är ju själva monstret mer utarbetat och man kan tydligare se tecknen av konstnären H.R. Gigers kreation. Filmen bör inte ses som en actionfilm utan en thriller eller rysare. Det är inget direkt högt tempo i den utan en krypande känsla. Ett måste för alla rymdfilmsälskare.

Det här är den första av Alien-filmerna som numera blivit kult. Trots att filmen är från 1970-talet är effekterna imponerande och jag blir verkligen skrämd av de främmande varelserna. Välgjord film som jag inte kan låta bli att älska. Får en svag fyra i betyg.

YasmineWilterius

Förändrade filmhistorien. Otroligt vilken film!

Bilbo_one

En klassiker är alltid en klassiker. Finns inget mer att säga. Femman solklar

Nja, imponerade inte på mig. Totalt var det väl 20 minuter som var spännande. Resten var en händelselös transportsträcka som dessutom var väldigt förutsägbar. Väldigt överskattad.

Gunnar Bergquist

Detta, gott folk, är en klassiker och saknar like. Finns det någon rättvisa i världen rankas den som en av de tvåhundra bästa filmerna genom tiderna. När man sett den sitter den i huvet för evigt. Magi.

Shcookie

Jag gillade "Aliens" bättre, men det här originalet är definitivt riktigt bra ändå. Älskar alla "Alien" filmerna! Den här var riktigt välgjord och mysig att kolla på... och varelsen själv var en kul filur, med hela ägg=facehugger=chestburster=adult processen, plus att själva varelsens design var riktigt njutbar.

En halvstark fyra får det bli för den här.

Christiian2

En riktig klassiker och detta är nog den bästa sci-fi filmen som jag sett.

Johanna80

Är ju den bästa i serien utan tvekan.
En av mina absoluta favoriter, har aldrig varit så nöjd efter en film som denna, tror jag sett den ca5 ggr, och den är lika bra varje gång om inte bättre.
Atmosfären som finns i denna film känslan, den får man inte inte i nyproducerade filmer som AvsP m.fl.
Känns mer verklig och välgjord än nyare scifi, och det till trots all ny modern datorteknik.
Den mörka och tunga atmosfären som blir i denna film, vatten som droppar från väggarna, geget från aliens, svetten på deras pannor, nästan så man kan känna doften och värmen. Ja, ett mästerverk.

Aliens - Återkomsten (1986)
Alien 3 (1992)
Alien återuppstår (1997)
Alien vs. Predator (2004)
Aliens vs. Predator 2 (2007)
Predators (2010)
Prometheus (2012)