Jurassic World

Handling: 25 år har gått sedan olyckan i Jurassic Park. Nu har InGen återupplivat parken och den frodas som en succé. Men när forskare försöker leka Gud igen så blir parken förvandlad från ett paradis till en kamp för överlevnad...

År: 2015

Brian Tee
Andy Buckley

Copyright Universal Pictures

djerryg

Den klassiska känslan finns definitivt, men tråkigt nog är inte handlingen särskilt genomtänkt.. det är ibland riktigt korkade saker som händer. Men jag antar att de gör allt för att det ska vara så extremt som möjligt, och kunna locka med animationer/foto som faktiskt gör filmen sevärd.

Jag gillade storyn och skådespelarna gjorde riktigt bra ifrån sig.

Når väl upp till en 3:a, men mycket mer än så är det inte. Animationerna var delvis inte alls så bra, och historien känns inte speciellt nyskapande jämfört med de tidigare filmerna. Man har sett detta förr helt enkelt.

Hook

Nostalgi när parken är öppen

Det har gått över tjugo år sedan Jurassic Park öppnades för inspektion. Händelserna sedan dess är filmhistoria. I Jurassic World är parken återuppbygd och upprustad med det senaste från forskning. Turister flockas i tusentals och det enda som kan få parken nytt liv är nya attraktioner. Så presenteras Indominus Rex en hybrid av djurriket för att locka nya kunder och kändisar till ön. Men i sann Jurassic Park anda så ligger det något hemskt bakom det hela. Snart är hela parkens tusentals liv i fara när hybriden rymmer och utmannar mänsklighetens överlevnads insikt.

Jurassic Park för mig,ligger väldigt nära hjärtat. När jag såg 3D versionen 2013 så var jag lika förtjust som tillbaka 1993. Då bara 6 år gammal och sedan dess är Jurassic Park en av mina nöjen att kalla anledningen till jag älskar film. De andra filmerna var långt ifrån värda att vara i samma universum, men med tiden har man lärt sig att gilla dem också till en viss gräns.

Jurassic World är en lång väntan på en perfekt uppföljare till klassikern från 1993. Den är full av äventyr, humor och budskap om familj och humanitära karaktärer alltid vinner över giriga företags direktörer. Precis som föregångarna så har JW mycket bakgrund fakta. Hur de kom så långt i forskningen och varför gör det köttätare istället från att hålla sig till växtätare.

Skådespelarna gör sina karaktärer bra det är med glimten i ögat som Chris Pratt ger sina dialoger och Bryce Dallas Howard gör sin roll som arbetsnarkoman helt perfekt. Det är små saker som gör filmen en liten minus i protokollet dock. Jag kunde redan efter 20 minuter in förutse vilka som skulle dö och vad som skulle hända härnäst. Dels för att filmens reklamkampanj var väldigt ivrig av att visa så mycket som möjligt. Plus att storyn var väldigt basiskt samt inte helt originell.

Trots detta så överraskar Jurassic World med en hel del och man får gåshud ett flertal gånger genom filmen. Det är helt klart att Spielberg haft mycket inflyttade under produktionens gång och det känns som att serien är tillbaka på rätt räls in i nästa del.

Story 3+
Skådespelare 4-
Regi: 4

Helhet: 4

Biopremiär: 2015-06-12

Jurassic Park (1993)
Jurassic Park - The Lost World (1997)
Jurassic Park III (2001)
Jurassic World: Fallen Kingdom (2018)
Jurassic World: Dominion (2022)