Star Wars: The Force Awakens

3,7

Handling: Trettio år efter händelserna i Jedins återkomst, med Imperiets fall och Darth Vaders död, lever nu en ny grupp av ledare i samma värld som Han Solo, Leia och Luke Skywalker...

År: 2015
Anthony Daniels
Kenny Baker
Billie Lourd

Copyright Walt Disney Motion Pictures

Den var bättre än förväntat men ändå liten besvikelse.

En story man sett förr (dessutom i samma filmserie!!!), men det är i övrigt ett välskrivet manus, bra skådespeleri, foto ljudarbete osv!

Sämre än Rogue One.

Hook

Kraften har återvänt

För mig var filmen en klar förbättring än Lucas prequels. Han Solo, Leia och Lukes äventyr fortsätter 30+ år efter Jedins Återkomst. Vill inte gå in i detalj om filmen!

Skurkarna är de starkaste elementen i filmen det finns så mycket drama mellan karaktärerna. Både hjältarna och skurkarna har klara mål. Episode VII besvara många frågor men lämnar också många nya frågor som troligen kommer att bli besvarade under kommande Episoder.

Jag är glad att de anlitade nya ansikten och okända skådisar. Sure Harrison Ford, Mark Hamill och Carrie Fisher är kända även Adam Driver är känd för sina små budget drama filmer men det gör inget det ger mer stöd och kravitas till filmens historia. Det är mer än vad trailern säger om skurken Kaylo Ren.

Star Wars tar plats i en galax långt bort och nu känns det som att vi är i en galax med djup historia och realism tack vare att det är mindre special effects och mer praktiska effekter. Jag ville inte att det skulle ta slut men det är det som gör en bra film. Man blir uppslukad av storyn och karaktärerna. Vad som händer och man blir mer och mer nyfiken på vad som komma skall.

Star Wars Episode VII The Force Awakens, är en film som borde ha kommit 1999 (istället för Episode I). Det är mitt ända negativa med filmen. Jag vet att filmen kommer få bad-backlash pga vissa story punkter men detta är Star Wars back to form och kraften är med den!

Story: 4+
Skådespelare: 5
Regi: 5

Helhet: 5

Biopremiär: 2015-12-16

Stjärnornas krig (1977)
Rymdimperiet slår tillbaka (1980)
Jedins återkomst (1983)
Star Wars I - Det mörka hotet (1999)
Star Wars II - Klonerna anfaller (2002)
Star Wars III - Mörkrets hämnd (2005)
Rogue One (2016)
Star Wars: The Last Jedi (2017)
Star Wars: Episode IX (2019)