Alien återuppstår

Handling: Ellen Ripley dog när hon stred mot det perfekta rovdjuret. två hundra år och 8 skräckartade experiment senare är hon tillbaka. En grupp vetenskapsmän har klonat henne - tillsammans med odjuret inuti henne - med förhoppning om att kunna skapa det perfekta vapnet. Men den återuppståndna Ripley är full av överraskningar för sina skapare och det är även monstret.

År: 1997
Regissör: Jean-Pierre Jeunet
Originaltitel: Alien: Resurrection
Alternativ titel:Alien 4
Längd: 01:49, 01:56 (Special edition)
Ingår i tema: Utomjordingar

Brad Dourif
Raymond Cruz
Leland Orser
Kim Flowers

Jag blir ännu en gång så förbannad över hur dåligt slutet är. Sista halvtimmen är fullkomligt patetisk. Överlag så är inte filmen bra, gillar knappt någon av skådespelarna och hela atmosfären från de tidigare klassikerna är som bortblåst. Himla synd på en annars så bra filmserie.

torulf

När jag såg trean tänkte jag:"vad synd, nu blir det inte någon fyra". Vad fel jag hade. Alla Alien-filmerna är bra. De är bara olika. Det märks att de har olika regisörer. Men det gör dem bättre. Fyran har en annan angreppsvinkel än de övriga. Vem är monstret, den som skapar monstret eller själva monstret?
Jag har ett par favoritscener. Dels den morbida scenen när Ripley ser sina systrar i labet. Den är så vanskapt motbjudande och ändå varm och medlidsam. Den andra favoriten är basketscenen. En riktig feministisk manifestation där slusken får på tafsen. Dessutom är det härligt underhållningsvåld.

Zirgo

Alien återuppstår är enligt mig en onödig extra film för att pumpa än mer pengar ur Alien filmernas magi. Denna filmen saknar det mesta, och det finns inte mycket att hämta av att se den. Innan filmen släpptes så lyckades jag läsa manuset som det såg ut då, från någon "snäll" person på filmbolaget lyckats scanna och lägga ut på nätet. Även om en hel del stämmer överens så hade jag på ett sätt hoppats på att dom följt det manuset istället för resultatet. Filmen får dock en tvåa, för sina intressanta rollfigurer som kan bjuda på en hel del småhumor in emellan det tråkiga.

Eftersom det har blivit inflation av såna här filmer känns egentligen ingen speciell längre. Jag hade inte sett den andra och den tredje filmen när jag såg den här, men denna var i alla fall bättre än den första filmen.

Nikita

Tycker att den känns ganska taffligt gjord, och dialogen lämnar en del övrigt att önska.
Godkänt ska den ha i alla fall.

losdrivaren

Så grymt läskig om man inte sett nyare rysare innan!

Shcookie

Såg den här för några månader sedan och tyckte den var väldigt bra. Den kändes, som med många andra likadana filmer för mig, väldigt mysig. Skådisarna, i synnerhet supertuffa men ändå snygga Sigeourney Weaver, gjorde sina jobb väl, Manuset var inte så fylligt men helt okej, Effekterna var väl bra, och allt i allt var den riktigt mysig att kolla på. Alla Aliens i filmen såg väldigt skrämmande ut och jag rös faktiskt när jag såg den där scenen där den där Vetenskapsmannen sa att han ville "tämja dem". Vilken idiot, ser han inte vad dem är? Honan tyckte jag helt klart var coolast designad av de allihop.

Nu är det så att jag aldrig sett de första tre filmerna, förutom några få scener, så jag kan ju inte precis jämföra. Men den här var iallafall väldigt bra.

Se den, se den! En rätt stark trea får den.

starchild

Jag gillade Segorney Weaver i sin nya gamla roll. Det finns scener som är rent magiska. Och de simmande Aliens är riktigt ruggiga.

snacka om att man vill förstöra alien serien med den här filmen...trean avslutade hela serien trodde man men ack vad besviken man blir på den här filmen..ser inget bra i denna...men jag e snäll och ger den en svag tvåa

jag har utgått från D.C versionen

En 3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Taglines: It's been more than 200 years...The beginning has just started. / We are not alone. / Witness the resurrection. / Pray you die first. / Hell gives birth. / It's already too late. / Beyond salvation.

Denna fyra i quadrologin är helt klart bättre än del 3. Den är bättre än jag mindes den från första gången man såg den. Rätt händelserik och har en del mkt coola detaljer i manuset som är nyskapade för serien (visar på deras högre intelligens då de dödar en av de sina för att..., mix av människa och alien mm.).
Bra att Weaver accepterade att komma tillbaka. Hon är bra, liksom Ryder och en del till som t ex Pearlman.
Mycket snygg scenografi med stort s som vanligt i Alien-filmerna!
Denna är spännande och den hamnar tillsammans med de andra i boxen i DVD-samlingen. Detta kan och vill man se om.

Trivia: The Auriga interactive computer is named "Father." In the original Alien (1979), the computer's name was "Mother." There are even compatible scenes where people yell at Mother or Father for not responding to them. / The first draft of the script contained an action sequence that took place in a garden contained within the spaceship "Auriga," with Ripley driving an electrically-powered jeep to avoid aliens attacking from all sides. This was to take place after the scene in the chapel but before the sequence where the Newborn is introduced. The sequence was cut due largely to budget constraints. / Actor Ron Perlman nearly drowned while filming the underwater sequence. At one point, when trying to surface, he hit his head on a sprinkler in the ceiling, knocking him out cold. He was rescued by nearby film crew members. Winona Ryder nearly drowned during the filming of the underwater scene. Milk had to be added to the underwater set as the water was simply too transparent to be convincing. It took three weeks to film the underwater scenes.

Alien (1979)
Aliens - Återkomsten (1986)
Alien 3 (1992)
Alien vs. Predator (2004)
Aliens vs. Predator 2 (2007)
Predators (2010)
Prometheus (2012)