Blade Runner

Handling: Deckard är en "Blade Runner" som har till uppgift att demolera Replikanter sk. genframställda människor. Replikanterna är skapade av Dr Tyrell. Han har skapat en fyraårig livsspärr ifall Replikanterna skulle ta sin frihet i egna händer. Fyra stycken replikanter har kommit på hur man kringgår livsspärren, och kan därför leva förevigt. Replikanterna kan efter en tid utveckla egna känslor, och blir på det viset livsfarliga för människor. Deckards uppdrag blir nu att göra slut på Replikanterna till varje pris...

År: 1982

Joe Turkel
Joanna Cassidy
James Hong

Copyright Warner Bros. Pictures

Jag har knappt någon aning om vad jag ska säga om Blade Runner. För det första kan jag inte urskilja någon egentlig story – jag vet helt enkelt inte vad den handlar om eller vad det egentligen är som pågår. Det känns som om filmen famlar i blindo och desperat försöker komma med en slutgiltig poäng, men tappar sugen ungfär halvvägs. Jag hade inte särskilt kul under filmens gång, och jag kan inte säga att den väckte mitt intresse vid någon punkt i händelseutvecklingen. För min del är Blade Runner en stor besvikelse.

Ridley Scotts allra bästa, den bortglömda sci-fi rullen Blade Runner som inte liknar något annat jag sett inom genren. Handlingen är alldeles lysande, kanske lite för banal, men antagligen den första filmen också. Harrison Ford spelar Deckard väldigt bra, och det är kanske ingen nyhet, då han är en väldigt bra skådis. Det jag gillar med filmen är att det är så mycket mystik kring den, vi får bara veta handlingen, resten dyker upp som konstiga händelser, människor, dockor?
Det tycker jag om. Men det jag tyckte bäst om var musiken som verkligen spelade in bra och gav intrycket att det var sci-fi, visserligen från tidigt 80-tal då denna typ av musik var vanlig, som i andra filmer som Terminator och Clockwork Orange. Blade Runner får en stark fyra, bra titel dessutom.
ToxicAvenger: Det vet jag inte riktigt, men i den här genren, jag jämförde snarare med andra sci-fi filmer, men Gladiator är antagligen bättre. Men den här är bättre än Alien.

Cammie

Såg filmen direkt efter att ha läst boken (Do Androids Dream Of Electric Sheep), vilket jag självklart inte borde ha gjort. Tyckte dock att filmen mest var rörig.

den här filmen gillar ja grymt mycket.såg den för första gången nyss.skumt hehe.man får bara veta handlingen inget mer.den e mystisk och bra.
harrison ford gjorde en av sina bättre roller här och ruthger hauer gjorde sin kanske bästa roll här(?)sån här film gillar ja.
Jag såg final cut av den.ska nog se dem andra nån gång.
Stark fyra

Angelus

En godkänd film tack vare de snygga scenerna och Harrison Fords tolkning av Deckard, mycket seg handling, dåligt skådespeleri (bara Harrison Ford som var bra), förväntat slut

En riktigt snygg och välgjord film. Riktigt bra är det också men bra skådespelare insatser.

Tro det eller ej men nu ikväll var första gången jag såg den här rullen. Och visst har jag missat någonting! En mäktigt vacker framtidsskildring som knäcker de flesta framtidsfilmer visuellt sett. Hade nog haft en annan känsla för filmen om jag sett den på 80-talet men ändå är det helt klart ett litet mästerverk av Ridley Scott. Mycket bra skådespelare med Ford och Hauer i spetsen, men även Daryl Hannah och Sean Young är grymt bra. Ingen av tjejerna är mina favoriter men här gjorde de antagligen en av sina karriärers bästa roller.

lindajjj

Jag såg The director's cut, som tydligen är utan "berättarrösten" (sa min pojkvän) och det är möjligt att filmen blir bättre med den, så jag får se den versionen också. För nu blev det ibland lite rörigt. Men idén är ju jättespännande.

Blade Runner 2049 (2017)