Hitta Doris

Handling: Det har gått ungefär ett år sedan Nemos äventyr och glömska Doris lever ett härligt liv vid revet tillsammans med Nemo och Marvin. Plötsligt en dag minns att hon att hon har en familj, som kanske letar efter henne. Tillsammans beger sig trion av på ett äventyr över havet mot Kalifornien och det berömda Marinlivsinstitutet med dess stora akvarium. För att hitta sina föräldrar tar Doris hjälp av akvariets spektakulära innevånare.

År: 2016

Ty Burrell
Eugene Levy
Hayden Rolence

Copyright Walt Disney Pictures

3+ som film, i sin egen genre & som underhållning.

Det är svårt att slå en så bra etta. Förväntningarna är skyhöga på tvåan, särskilt när kritikerna skriver upp filmen. Men visst, den är mycket charmig, Doris och bläckfisken Ingvar bildar här ett större radarpar än Doris gör med Nemo.

Hook

Hittade Doris försent

Doris Melvin och Nemo lever sina liv i koralrevet, men dag börjar Doris fundera över vad som hände hennes familj, detta är starten på ett roligt spännande äventyr som sträcker sig från djupet av havet till akvarium. Doris och Melvin möter flera färgstarka karaktärer från lata sjölejon till en kamoflerad bläckfisk. Detta är ett äventyr som många 90-tals födda har längtat efter. Första filmen kom 2003. Nu har alltså fortsättningen och avslutningen om Doris och Nemo. Ett väldigt värdigt slut på sagan under havet.

Detta är ett roligt äventyr som förbryllar och kännsloväker samma instinct som första filmen gjorde för 13 år sedan. Doris är karaktären som förde första filmen med sin humor och det är inte tort här heller. Kännsloladdat och färgstarka karaktärer blandas med ett typiskt Pixar tema = Familj. Om någon oroar sig för om detta är en "Bilar 2" eller "Monster Universcity" kan jag lugna med att säga detta är mer Pixar än någon av deras uppföljare. Den slår inte Toy Story 3 men är en riktigt bra och rolig film som kan ses av alla åldrar. Men ta inte de allra minsta det är lite läskigt och kanske lite förvirrande med alla Doris minnesluckor.

Sagan som startades i fenomenet för 13 år sedan har nu fått ett värdigt avslut och det känns lite tungt som det ska när man säger farväl. men alla måste vi växa upp och bli den vi ska vara i världe. Från vatten till land luft till underjord. Fisk som glömmer fågel som skriker "Min" det spelar ingen roll detta är för alla att förstå att Pixar vill inkludera alla i sina filmer och ta oss på enb resa om vad som verkligen betyder något; familj och viljan att våga vara sig själv. Good work Pixar!

Story: 4+
Röster: 5-