Evil Dead 2

Handling: Ash, den ende överlevande bland ungdomarna som åkte till den mystiska stugan försöker nu ta sig därifrån. Men det visar sig att på den enda väg därifrån han vet om har bron rasat ihop. Han tvingas plågsamt nog tillbaka till stugan. Där börjar åter konstiga saker att hända. Döda kroppar vaknar åter till liv.

År: 1987

Josh Becker
Scott Spiegel
Thomas Kidd

Dan banan

Raimi tycks ha läst våra tankar en smula och slänkt in lite mer avsiktlig humor i leken.
Dock tycks han vara bättre när det gäller den oavsiktliga.

Jag hade lite för den första filmen men det är inte lika bra andra gången. Man behöver inte upprepa dessa koncept flera gånger. Sådant känns bara hopplöst.
De första tjugo minuterna känns inget vidare och nog faller ett par sneglingar på filmens ålder ibland.

Helheten i Evil dead 2 är inte så värst imponerande. Stundtals så tvivlar jag på Raimis regi trotts att han verkigen tror på vad han gör och går in med allt han har.
Nog finns det stundtals finesser som får mig att småle och vem tycker inte om all aptitretande sörja som ständigt kommer med i leken.
Tråkigt nog får jag ändå det hela till att tillhöra gruppen "mindre sevärda".
Inget att vara stolt skapare av, tyvär.

Den här filmen är bättre än sin föregångare, helt tack vare humorn (är förresten inte Bruce Campbell ruskigt lik Jim Carrey?). Evil Dead 2 är egentligen mer rolig än äcklig. Scenen där alla saker i stugan börjar skratta åt Ash är ju helt underbar. Likaså den när Ashs hand börjar attackera honom. I övrigt känns den rätt monoton (kanske inte så konstigt då i stort sett hela filmen utspelas i en stuga) och tråkig. Sedan går det inte komma ifrån att det är en riktig B-film.

miffo

Ash och hans flickvän Linda åker ut till en stuga dom tror ingen använder för en helg tillsammans långt bort från civilisationen. Väl där hittar dom en bandspelare med en proffessor som uttalar en passage från en bok vid namn Necronomicon. genom detta släpps en tidlös ondska in i våran värld och det är upp till Ash och Linda att slå tillbaka kraften.
Den här filmen diskuteras i många andra filmer, och är en av dom filmerna som dom flesta känner till, men inte sett. Personligen tycker jag filmen är lite överskattad då alla monster är dåligt gjorda. Det är visserligen beroende på att budgeten inte var så stor och Sam Riami ville ha med mer än han kunde ha råd med. I övrigt så är det härliga filmsekvenser, testosteronfyllda one-liners och rätt så kul faktiskt. Men ser hur Bruce Campbell utvecklas till att bli den Ash han kommer att spela i uppföljaren.

Väldigt lökig film. Det känns nästan som att filmen börjar närma sig slutet redan efter 10 minuter. Kan med fördel ses av ett kompisgäng eftersom filmen förmodligen blir ännu roligare ju fler man är som ser den. En 2:a eftersom den är så B.

thehurricane

Liknar inget som du har sett tidigare...

Nikoel

Rolig och överdriven till tusen!

Rymdis

Har sällan skrattat så mycket som åt denna film. genialisk slapstickhumor!

men nej nej sluta med dessa filmer!!

såhär ska en bra skräckfilm va.skruvad och åter skruvad.synd att dagens skräckfilmer inte klarar vara så här bra.fast effekterna suger rätt mycket här.och ibland blir det lite väl mycket.fast bäst e nog när handen attackerar och när möblerna och grjerna börjar garva.medel 4

Ganska underhållande dock effekter som kattla.

Evil Dead (1981)
Army of Darkness - Evil Dead III (1992)
Evil Dead Rise (2022)