Exorcisten

Handling: I ett lugnt storstadsområde, i ett elegant hus utrustat med alla moderna bekvämligheter, drabbas en ung, oskyldig flicka av en mystisk åkomma. Modern, en firad filmstjärna, förmår inte hjälpa sin dotter. Både skickliga medicinska läkare och själsläkare står handfallna inför flickans märkliga beteende. I ren desperation söker modern upp en katolsk präst.

År: 1973

Gina Petrushka
Robert Symonds
Arthur Storch

Copyright Warner Bros.

Det här är en av de bästa skräckfilmer jag har sett - inte för att den är särskilt läskig utan för att den sammanväver en tragisk historia med väldigt bra skådespelarinsatser. Den inspirerar mig väldigt mycket - främst tack vare den grundliga filminspelningen. Man sparade verkligen inte på något för att göra Exorcisten till en banbrytande film. Skådespelarna, effekterna, ljudet, rösterna ... Att fixa allt detta 1973 och dessutom lyckas skapa en historia som är så mycket mer än en banal rysare är beundransvärt. En av tidernas bästa filmer alla kategorier. Jag får dessutom lite Kubrick-vibbar av regissören William Friedkin, fastän jag tvivlar på att ens Kubrick misshandlade och fyrade av pistoler nära skådespelarna innan tagning.
"If certain British doctors never asked 'What is this fungus?' we wouldn't today have penicillin, correct?"

kaj08

En banbrytande rysare på sin tid som höjde upp rysargenren till en ny nivå. Denna film har många kända scener som har plagierats samt även gjorts satir på genom åren.

Filmen grundar sig på en bok som kom något år tidigare. Sådana här berättelser är oerhört svåra att få fram på ett bra sätt på film. Det är lätt att det blir pannkaka av det hela. De har dock lyckats få till den här filmen att bli trovärdig.

Filmen är ryslig och kuslig på ett mycket bra sätt. Det är skönt med en rysare som verkligen är ryslig, och som inte enbart är uppbyggd på att vara äcklig. En stabil 4-a i betyg.

Grymt bra film. Exorcisten är inte vilken rysare som helst. Det är ingen film man ständigt hoppar högt till utan snarare en film som ständigt ger obehaglig känsla i hela kroppen.
Fantastiskt att filmen, trots att det inte hela tiden händer mycket saker, håller spänningen uppe. Att man dessutom kan få till känslan utan klassisk filmmusik är häftigt!
Endel filmer om exorcism får inte till den rätta känslan, men den här filmen håller hela vägen.
Se den - du kommer inte bli besviken.

Silverpilen

Väldigt bra rysare! Intressant och välspelat med många bra skådespelare! Linda Blair spelar Regan väldigt bra trots sin unga ålder! Filmen är läskig också dock inte den läskigasts genom tiderna som vissa tycker. Är ganska komisk också faktiskt. Även fast det inte är syftet. När Regan blir besatt och demonen slänger ur sig det ena fula ordet efter det andra så har jag faktiskt lite svårt att hålla mig för skratt!

Se den - du kommer inte bli besviken.

En seg film som inte motsvarar mina högt ställda förväntningar. SLutet väcker dock filmen något vilket räddar den från ett rejält magplask.

kaj08

Evenstar_92

Woho, den här filmen gilade jag, starkt.
Jag menar, tänk på vilket år den var gjord, jävligt bra dom har fått till sen seriöst.
Mycket spännande tema dessutom.

Riktigt imponerad blev jag. Starka skådespelar insatser och riktigt väl genomtänkt och spännande handling. Ingen film du blir rädd av, men klart sevärd!

Maria007

Den var faktist bra, men även så var filmen överskattd (som vanligt).

Exorcisten 2: Kättaren (1977)
Exorcisten III (1990)
Exorcisten: Begynnelsen (2004)
Dominion: Prequel to the Exorcist (2005)