Livvakterna

Handling: Johan Falks gode vän Sven Persson driver ett konfektionsföretag med en del av sin verkasamhet förlag till utlandet. Efter att ha blivit utsatt för maskningsaktioner på fabriken i Estland, organiserade av den lokala maffian. Sven tar då kontakt med Nikolaus Lehman, en säkerhetsexpert som lovar att ta hand om maffian mot en viss procent på Svens vinster. Nikolaus tar sig an problemet, definitivt och utan nåd. Sven som blir förskräckt av Nikolaus metoder, säger upp överenskommelsen emellan dem. Sven åker hem till Sverige och hoppas att allt ska lösa sig. Men enligt Nikolaus går avtalet inte att bryta. Plötsligt är det inte bara Svens företag som står på spel, utan hela hans familj...är nu i livsfara.

År: 2001

Katarina Weidhagen van Hal
Magnus Roosmann
Amanda Andersson

Copyright Sonet Film

Spännande uppföljare med en än idag högaktuell handling. Mycket stark trea!

kan inte förstå vad som e så bra me denna..dåliga skådisar för det mesta..en gäsp film som räddas från en en etta

svag tvåa

tessan81

Ett svenskägt familjeföretag med fabrik i Tallinn får europeisk maffia på halsen. Johan Falck blir frustrerad när hans poliskollegor inte tar hoten mot företagets ägare, Sven Persson, på allvar. Falck säger upp sig och kontaktar istället ett säkerhetsföretag som kan hjälpa Sven och hans familj som blivit hotade till livet.

Uppföljaren till "Noll tolerans" innehåller mera action och är ännu mera pulshöjande. Riktigt spännande! Det är fortfarande trovärdigt och mycket engagerande, tack vare bra skådespelare och välarbetat manus. Känslosamt trots all action. Det delas flitigt ut kängor till svenska polisen också.

Stark fyra.

nannysan

bra film, som absolut aldrig kan sitta fel :)

Bra thriller men den är lite för uttjatad.

Näst bäst i serien. Spännande och bra film.

Nr 119 på min Topp 250.
En -4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Tagline: Snart kommer den tredje vågen.

Wow! Första gången jag såg denna på BIO blev jag grymt imponerad. Svenskarna kan verkligen också göra film, dvs Hollywoodliknande actionfilm och inte bara dessa psykedeliska rätt långsamma och pratiga dramer som är så specifikt för Sverige.

Dock ett litet minus för de få brister filmen har som man upptäcker först när man ser den en andra gång --> Ej alltid så realistisk (t ex när Falk luras till staden medan terroristerna "anfaller" gården på landet - måste de åka så många till stan? Varför lite väl oprofessionella skurkar på gården vid gisslansituationen? Mm).

Denna del 2 är, hur som helst, den bästa i trilogin! Bra skådespel & riktigt, riktigt spännande (och detta inte BARA för att vara svensk).