Omen, The

Handling: Herr och fru Thorn väntar barn tillsammans. När det väl kommer byter Mr. Thorn ut barnet mot ett annat, utan att hans fru vet om det. Sonen döps till Damien.

Några år går, och sedan börjar underliga saker att ske, däribland ett par dödsfall. Damien är nämligen ingen vanlig pojke: Han är Djävulens son..

År: 1976

Anthony Nicholls
Holly Palance
Roy Boyd
Freda Dowie

"En väldigt inte otäck skräckfilm"
Detta är en av de få "seriösa" skräckfilmer som inte skrämt upp mig, inte ens på en ensam fredagskväll kan den få mig att kissa ner byxorna. Kanske den otäcka stämningen som lider genom hela filmen, fram till det verkligt otäcka som komma skall, det otäcka som inte visar sig alls. Skådespelare? Nej, de sa mig ingenting, speciellt inte Damien, han glodde bara lite i kameran ett par gånger utan att riktigt skrämma mig. Hade detta hänt på riktigt och jag varit där så hade jag säkert blivit rädd, men på film blir det bara dåligt.
Filmen börjar som en bra idé och man vill så gärna att det ska lyckas, för det verkar så enkelt, bara idén låter otäck, men så blir det aldrig. Jag tröttnade ganska fort på filmen, för den var väldigt sjuttiotal, inga snabba skrämsel-effekter precis. Filmen fick ett gäng uppföljare som var minst lika trista som denna.
Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 2
Effekter/Foto: 2
Filmlängd: 1
En Katastrofalt dålig skräckfilm som inte ens kommit från 50-60 talets skräck, medans "Motorsågsmassakern" lätt kan jämföras med filmerna i dagstid, det blir en svag etta.

Både ja och nej till denna filmen. Viss kuslig känsla finns där men på något sätt känner man att man kollar på film. Inlevelsen som krävs finns inte. Tycker inte heller att den är speciellt skrämande, något överskattad.

Var överraskande bra, men det räcker ändå inte till mer än en stark 3:a. Handlingen är ganska utarbetad, men jag tycker att man rör sig för mycket i filmen. Det blir nästan lite svårt att hålla koll på var huvudpersonerna befinner sig.
Speciellt läskig var den inte förutom den absolut sista scenen, som var lite obehaglig. Sedan är även soundtracket riktigt bra. Kan vara ett av de bästa som gjorts i genren.

ganska bra film likadan som den nya men den här är lite anorlunda!

Evenstar_92

Damian, lillskiten är skrämmande, han ska ha stryk.
Skitsamma, bra film, goth läskig typ.

Venschla

Hm.. en ganska stark etta (eller vad man ska säga). Vet inte vad det är som gör så att jag verkligen inte tycker den är varken läskig, spännande eller någonting annat heller för den delen?

Ana-Ana

Jag tyckte den var jättebra, den skrämde skiten ur mig. Tyckte det var hemskt när Demian inte kunde komma nära kyrkan.
Nu ska jag klart se ettan och tvåan också.
Och nyinspelningen av the omen.
Men det verkar som att den är sämre, då är det som ja alltid sagt. Storbrittanien är bättre en USA!!

Khori

En skräckfilm med ganska härlig handling, men tempot är alldeles för långsamt och den blir liksom aldrig läskig. Inte direkt briljanta skådespelarinsatser heller. Kanske får lägga hoppet på nyversionen?

En seg och inte alls läskig film, visst finns det en hemsk underton genom hela filmen men den byggs lixom aldrig fram. Några fasansfulla skrik räcker inte så långt för att imponera på mig. Godkänd film ändå.

Omen II (1978)
Omen III - De sju knivarna (1981)
Omen 4 - Ondskans hämnd (1991)
Omen, The (2006)