Ronja Rövardotter

Handling: Ronjas liv började storslaget. När hon föddes åskade det hemskt i berg och skogar och rövarhövdingen Mattis var vild av lycka. Nu skulle Mattis-ätten fortsätta att leva och här fanns ämne till en ny rövarhövding. Trodde Mattis, ja.

Samma natt föddes ännu en rövarhövding...

År: 1984
Regissör: Tage Danielsson
Originaltitel: Ronja Rövardotter
Alternativ titel:Ronja Røverdatter (Norge)
Alternativ titel:Ronia, the Robber's Daughter

Rune Andersson
Claes Janson
Bo Bergstrand

Copyright SF

En av Astrid Lindgrens bästa böcker har filmatiserats av Tage Danielsson, och han gör det bra. Bland de andra filmatiseringarna ses Olle Hellbom (som gjort de flesta) och Lasse Hallström som regissörer och de står för de lite gulligare böckerna Lindgren skrivit. Ronja Rövardotter är av den mörkare varianten med vild-vittror och grådvärgar. Epoken är högst intressant i Ronja Rövardotter, även om vi inte riktigt får ta del av den Svenska storstadskulturen under den tiden så känns mycket igen ändå - bland rövare och knektar. Men det är berättelsen om Ronja och Birk som är den viktiga, om vänskap och kärlek mot alla odds. Det är lite av en Romeo och Julia berättelse, fast aningen mildare och lite annorlunda. Välspelat, vacker musik och Allan Edwall är underbar som Skalle-Per. En svag fyra blir det, inte lika fascinerande som när man var liten, men fortfarande lika bra.

Det här är en personlig klassiker från när jag var liten som jag till min förvåning fortfarande tyckte var grymt bra. Nästan samtliga skådespelares insatser är ljuvliga. Börje Ahlstedt som Mattis lyser allra starkast, men jag njuter även så fort jag ser Lovis, Borka, Skalle-Per eller varför inte Hanna Zetterberg i sin oförglömliga roll som Ronja. Nu snackar vi verkligen svensk skådespelarelit. Dan Håfström som Birk är den enda som känns felplacerad och ibland rentav dålig. Men i övrigt är historien helt jäkla underbar med grådvärgar, vildvittror, rumpnissar och inte minst det underjordiska. Den bästa filmatiseringen av Astrid Lindgrens alster.

majzzan

Bästa av Astrid tycker jag

Jag är ingen Lindgren älskare även om jag älskar en del av hennes karaktärer. Ronj har jag dock aldrig tyckt om.. Vikingatiden (eller när det nu ska utspela sig) intresserar mig inte och jag tycker hon är jobbig.

Brita

En av mina favoriter från att jag var barn, min första film på bio faktiskt. Härligt skådespeleri och det känns som verklig rövartid. Bra manus och mycket fina naturbilder hjälper också till.

majzzan

Bästa av Astrid tycker jag

bananasplit_96

Det här är min favoritfilm, av alla Astrid Lindgren-filmer! Jag kan ibland tycka att det blir lite för "gulligt" i vissa filmer, t.ex. Barnen i Bullerbyn. I "Ronja Rövardotter" finns inget sådant. Där är det mycket starka känslor, och det gillar jag! Till exempel det hjärtslitande uppbrottet mellan Ronja och Mattis. Hur han gråter efter henne och så... de scenerna är bara så BÄST! Skådespelar-insatserna är oförskämt bra, men jag håller med andra recensenter om att Dan Håfström ibland inte riktigt uppfyller kraven som skåespelare. Annars är alla bra. Ett stort plus för den vackra miljön. Skogen ger en trolsk stämning. Tage Danielsson har i sanning gjort ett jättebra jobb!

Evenstar_92

Alltså egentligen så är ju inte skådespelarna så jättebra (vi bortser från Per Oscarsson här), filmklippningen är inte heller så genialisk.
Men hela filmen är fruktansvärt mysig och störtskön, musiken är härlig och man blir bara glad av att se den.
Ett måste för alla barn.

Förutom Pippi har Ronja alltid varit en stor favorit i Astrid Lindgren serien. Ronja är så oförskämt kaxig för att vara en tjej i den tidsålder som det utspelas i och jag älskar starka tjejer

min favorit bland lindgrenfilmerna, en riktig klassiker