Apornas planet

Ta bort betyg

Sätt ditt betyg: Ta bort betyg

Handling: Astronauten Taylor kraschlandar på en avlägsen planet styrd av apor, där en primitiv människoras används som försöks- och husdjur. Taylor befinner sig snart på flykt och hans öde ligger helt i händerna på en vänlig vetenskapskvinna och schimpans.

År: 1968

Norman Burton
Wright King

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

Rymdis

Ett litet mästerverk! Musiken är väldigt underlig, i mina öron, men den funkar i sammanhanget. Min mor påstår att den mesta filmmusiken lät såhär under slutet av 60-talet, vilket gör det förvånande att de tyckte sig ha behov av droger...

Det enda irritationsmomentet är Charlton Heston, men hans miner är samtidigt ett välkommet komiskt inslag i en annars ganska seriös film. Hans bästa rolltolkning måste annars vara den i "Bowling for Columbine", där han spelar en vapentokig, stock-konservativ gammal vettvilling som - men vänta nu - "Bowling for Columbine" var ju en dokumentärfilm. Aaargh, han är sådär på riktigt...

:-P

Sluta läs mitt svammel nu och ta och se "Apornas planet" från -68. Originalet är bäst!

En riktig klassiker som faktiskt påminner lite om Kubricks "2001" - liknande framtidsvision fast tvärtom om ni förstår vad jag menar. Pluset med "Apornas Planet" är storyn som är spännande, intressant och djup - om man ser uppföljarna så förklaras mer - och minuset är tyvärr - som vanligt när det gäller äldre Sci-Fis - special-effekterna som är hemskt dåliga, dessutom är ljudet jättekonstigt, fast musiken är bra. Spännande, riktigt fult och rätt snyggt smink.

En film som överraskade mig. Mycket bättre än jag trodde. Spännande, otäck och otroligt välgjord med tanke på filmens ålder.

losdrivaren

Skön bok och filmen är så skön:D Beskriver bra den hösta Överklassen på ett bra sätt!

det va en bra film.trodde den skulle va tråkig men ja satt hela tiden och tog in all samhällskritik.enda negativa och att den inte får en åtta e slutet.det vart lite häpet slut.medel fyra

Evenstar_92

Jag såg den här filmen när jag var och tyckte att den var helt fantastisk.
Köpte den för någon månad sedan och såg den igen och insåg att jag hade glömt en hel del, och det var mycket jag inte hade förstått.
Slutet tillexempel förstod jag inte alls då, men nu när jag ser det så är det ju så brilliant.
Orginellt manus, bra skådespelare och spännande musik.
Enda nackdelen med den här filmen är de fördärvade ljudeffekterna som får mig att flyga upp i taket, de är inte okej.

Isko

Filmen skulle fått en stabil 3a. Men eftersom att det kanske är filmhistoriens klockrenaste slut så får den en 4a. Mycket bättre än nyinspelningen från 01.

Var väl bra tycker jag. Lagom lång och bra handling. En stark 3:a.

tyckte den vart rätt seg men de va en väl okej film ingen direkt höjdare

Bortom apornas planet (1970)
Flykten från apornas planet (1971)
Erövringen av apornas planet (1972)
Slaget om apornas planet (1973)
Apornas planet (2001)
Apornas planet: Striden (2017)