Gladiator

Krig:

Krig:
4,1

Handling: Russell Crowe spelar den romerska generalen Maximus som förråds av Caesars arvtagare och hans familj mördas. Maximus hamnar mitt i en slavhandel och säljs som gladiator. Han färdas tillbaka mot Rom för att hämnas sin familj och smutskastningen av hans namn.

År: 2000
Regissör: Ridley Scott
Originaltitel: Gladiator
Ursprungsland: Storbritannien, USA
Längd: 02:35, 02:51 (Directors Cut)
Ingår i tema: Oscar - Bästa film

Spencer Treat Clark
Tommy Flanagan

Copyright DreamWorks SKG

Savannah

Mäktig film med Russel Crowe i sitt esse! Torde tillfredsställa de flesta, förutom att den är och känns VÄL lång. Vackert foto, bra effekter och skådisar som går att räkna med (Joaquin Phoenix, inte minst!) gör detta till en sevärd film för de över 15 år.

jeb

Det här är en mäktig film, med en ganska enkel och okomplicerad intrig vilket vägs upp av bra skådespelarinsatser. Inte minst Joaquin Phoenix imponerar som olycklig, oälskad och sinnessjuk kejsare. Bitvis rätt rung, med politisk maktkamp, men sedan kommer de smaskiga gladiatorscenerna. Ungefär som Shakespeare byggde upp sina pjäser: här finns något för alla. Men nästan hela den svindlande känslan försvinner när man har en vanlig teve som jag - den romerska härens storslagenhet, Colloseums imponerande arena osv gör sig bäst på en riktigt stor duk. Här behöver man inte skämmas för att ge filmen en 5:a!

swing

Älskar den här filmen. Fotot fantastiskt. Visst är filmen brutal men inget frosseri.
ETT MÅSTE!

/susanne

Leo Carlson

Nr:1. Bäst.

YasmineWilterius

Ett mästerverk! Den är episk i sitt bildspråk med ett soundtrack som kan få vem som helst att tappa andan!

Gemma68

Underbar anakronistisk fim.
Jag brukar normalt sett ogilla allt vad anakronism heter men denna film gillar jag. Mycket tack vare Heath Ledger och Queens musik.

AntonT

Se recension på http://antonfilm.blogspot.se

swing

ETT MÅSTE!

/susanne

malinedwardsson

Vad kan man säga? Wow. Soundtracket=perfektionism.

Shcookie

Efter att ha tänkt lite, fick det faktiskt bli en ganska stark femma. Det är en otroligt underhållande film med intressanta karaktärer och storslagna stridsscener. Jag tyckte denna var mycket bättre än Troja och allt var så mycket mer intressant. Det finns inte mycket mer att säga, bara att jag starkt rekommenderar den.

Biopremiär: 2000-05-19