De hänsynslösa

4,0

Handling: 1992 samlades sex män. De bar coola kläder. De levererade coola repliker. Och de hade coola namn som Mr. White, Mr. Orange, Mr. Blonde, Mr. Pink, Mr. Blue och Mr. Brown. De skulle genomföra den perfekta kuppen, men allt gick snett. Folk sköts. Folk dog. Folk glömde sina coola repliker. Och när gänget sen samlades för att reda ut misstagen var det inte för en stilla supé. Förutom att många fick äta stora doser bly. När krutröken skingrats hade gänget skjutit sig rakt in i filmhistorien.

År: 1992

David Steen
Tony Cosmo
Stevo Polyi

Copyright Nordisk Film

Tarantinos bästa. Helt makalös produktion. Den har nästintill allt jag söker. Skjutglad med passande foto, välskrivet och välutfört, bra skådespel och perfekt utsatta roller. Kanske 90-talets bästa rulle. Musiken är som alltid helt bedårande. Tarantinos kunskap och fantasi lyfter denna film till en sjukligt bra filmupplevelse. Värd sin femma.

Det här är Quentin Tarantinos långfilmsdebut och som han gör det! Vi ser en skottskadad man ligga i baksätet i en bil med dödsångest och historien bakom nystas sakta men säkert upp. Underbar idé att låta den centrala händelsen i filmen vara ovisad. Annars bjuds det på grymma skådespelarinsatser, obetalbara repliker och det är spännande att se på rakt igenom. En klassisk pärla och som tillsammans med Pulp Fiction hör till Tarantinos mästerverk.

Inte alls så imponerad blev jag.
Hyffsat spel, effekter och fotot sitter. Storyn är mer eller mindre tråkig och saknar spänning.

Tvåa, inte mer.

movie-king

gillade pulp fiction väldigt mycke men denna var seg ibland o inte lika bra som pulp fiction..

Inte alls så imponerad blev jag.

Tvåa, inte mer.

Nefern

Schysst film men inte en av Tarantinos bättre, tycker jag. Högt tempo men jag tycker den saknar lite av charmen som brukar finnas i T:s rullar. Mycket action, mindre estetik.

empan

cool, viktigt att vara cool

Hade höga förväntningar efter att ha sett snittbetyget här på filmpunkten. Blev inte så bra som jag trodde. Handlingen var väl bra, men jag tycker det är konstigt att en film måste innehålla en massa övervåld för att få hamna högt upp på topplistorna.
Mindre ohämmat våld och mer om själva rånet hade gjort att mitt betyg blivit högre.

Tarantinos debutmästerverk är troligen tidernas bästa debut inom alla genres. Det är alltså så bra att man knappt tror det är sant. Efter denna och hans övriga alster kan man lätt konstatera att Quentin Tarantino måste vara världens bästa regissör. Se och njut!

anddav507

Återigen hittar jag en ny favoritfilm, och återigen är det den okrönte kungen Tarantino som ligger bakom denna fantastiska film, helt fantastisk.
Mycket bättre än Pulp Fiction, även fast det mesta utspelar sig på samma ställe, så tappar jag aldrig intresset.
Slutet var extremt spännande och oförutsägbart.