Guds stad

3,9

Handling: Huvudpersonen i Guds stad är inte en person – det är en plats. Guds stad är resultatet av ett bostadsprojekt, som satte i gång under 1960-talet. I början av 1980-talet hade området utvecklats till en av Rioide Janeiros farligaste platser.

För att berätta historien om en plats, följer Guds stad ett flertal personer och deras livsöden. Allt ses genom vår berättare, Buscapés, ögon. Buscapé är en fattig svart kille, för rädd och vek för gangsterlivet och för intelligent för att nöja sig med ett underbetalt jobb.

Buscapé växer upp i en otroligt våldsam miljö och han har alla odds emot sig. Han upptäcker dock att han kan se på verkligheten på ett annat sätt, med ett annat öga – artistens. Han växer upp till att bli professionell fotograf, vilket blir hans räddning.

År: 2002
Regissör: Fernando Meirelles Kátia Lund
Originaltitel: City of God (Cidade de Deus)
Ursprungsland: Brasilien, Frankrike, USA

Roberta Rodrigues
Luis Otávio

Copyright Triangelfilm

Robert_Eriksson

En film som jag hade ganska höga förväntningar på, men som gjorde mig ordentligt besviken. Herregud vad jobbig den var att kolla på emellanåt, och en del saker kändes riktigt löjliga. Ett tag var jag inte långt ifrån att stänga av TV:n. Jag förstår inte hur man lyckats gjort en så dålig film av något som egentligen borde vara intressant. Den bättrade på sig något mot slutet, vilket gör att den kommer upp på en tvåa, men ändå farligt nära en etta.

Raffset

Detta är en hemsk skildring av slummen utanför Rio De Janeiro. Filmen är otroligt snyggt filmad och klippt och man har inga som helst problem att hänga med i handlingen. Scenerna knyter an till varandra på ett jä*vligt snyggt sätt! Man frossar inte i blodiga scener, trots att det förekommer en del dödande. En helt otroligt vacker men samtidigt hård film! Skådespelarna gör ett otroligt bra jobb och ingen som ser denna film kan lämnas oberörd. Det är en rå verklighet. Guds Stad måste ses!! Detta är ett mästerverk!

"Skickligt gjord film, otäck, orealistisk och repetiv"
Jag har väntat länge på att få se Guds stad, mest med tanke på att filmen är från Brasilien, och därifrån kommer inte många filmer. Men också för att jag ville se en skildring av det hårda livet på Rios bakgator. Det fick jag se, en jäkla massa av det också. Guds stad ligger på samma nivå som Terminator i dödsfall, få filmer har jag sett där folk dör så mycket och ofta, kanske i krigsfilmer, men där är det skillnad. Fast kanske inte, för i den större delen av filmen så krigas det, mellan gäng. Guds stad är en riktigt skickligt gjord film, men jag blir arg, för vad hände med budskapet? Jag förstod inte filmen så värst mycket genom dödandet, rånandet och knarkandet. Vad hände med filmens budskap? Vad vill regissören berätta? Jag förstod det inte. Därför slutar filmen bara som en underhållande våldsfilm, snyggt berättad, snyggt filmad och otroligt nog en film med väldigt bra skådespelare.
Ljud/Musik: 3
Manus/Handling: 3
Skådespelare: 4
Effekter/Foto: 4
Filmlängd: 3
Den var otäck och gav mig en vidrig samhällsbild av Rio de Janeiro, så på den punkten lyckades filmen övertyga mig, men det blir inte mer än en stark trea. Det är ett bra betyg, men inte till en film som håller så hög klass som Guds Stad.
Guds stad är en film som vill mer än vad den egentligen borde vara, tona ner på dödandet, släng in en mer sammanhållande story och du har en gudomligt bra film.

intressant film men har brister i sej..
det vill ja börja me den här recesionen.
på plussidan så e den rå.intressant och väldigt bra filmning
och på minussidan så dödas det alltför mycket och att ibland så kan det bli transportsträckor vilket sänker betyget men och andra sidan kommer ja se om den här filmen..
Nu sitte rman och väntar på tropa de elite
stark fyra

movie-king

ouff vilken film!
Smart, bra, rolig, bäst!
bästa film jag sett tillsammans med butterfly effect

lindajjj

Oj, här var det kejsarens nya kläder! Hur kan den här filmen ha en fyra i snitt? Den är enormt långtråkig, jag trodde jag skulle somna. Man bryr sig inte ett enda dugg om hur det går för någon och man blir fullständigt avtrubbad. Det bästa var att hönan nog klarade sig! Förstår dock inte hur man lyckas göra ett intressant och otäckt ämne till så fruktansvärt tråkigt? Och jag störde mig enormt på att man hade glad och lite tuff musik filmen igenom. Ständigt denna vålds- och gangsterromantik. Två fullkomligt bortkastade timmar.

Nadiiiaa

ouuuf den här filmen är bara fööör braa !! handlingen och allt var perfekt upplagt, Stark Femma !!

Guds stad är utan tvekan en bra film. Den har ett mycket vackert bildspråk och superb berättarteknik som bjuder på en rad överraskningar. Skådespelarna gör fina insatser, även de yngre, och det är smått gripande att se hur våldet och girigheten sprider sig även till barnen. Även soundtracket känns helt rätt. Tyvärr känns historien ganska rörig av och till. Historien om Knockout-Ned verkar underligt obearbetad. Filmen ska dock ha plus för att det inte känns självklart var man lägger sympatierna. I och med slutet känns filmen lite väl tillrättalagd, och en del realism stryker med på kuppen. Filmen hade lätt kunnat ta sig upp till en fyra om man rättat till några småsaker.
"What better place for a miracle to happen then in the City of God?"

rednaxela

En film som är svår att förstå då den berättar om olika karaktärer.Bra film som rekommenderas.

Bra film på många sätt, men det är framförallt det snygga fotot och den härliga berättartekniken som utmärker den här filmen. Det som hamnar på minuskontot å andra sidan är att handlingen är allt för bekant och förutsägbar. Det är också lite tråkigt med slut (liten spoilervarning) som slutar så himla "checkt". Allt knyts ihop perfekt, alla onda straffas och åker dit, medan de mer viktiga karaktärerna får sin hämnd och belöning för att sen leva lyckligt i alla sina dagar. ^^ Med andra ord så är den här filmen i grunden bara ännu en ganska mallad saga och inte ett realistiskt drama, vilket jag tycker är synd då det fanns mycket potential i den här filmen... men med det sagt så är fortfarande filmen bra och välgjord vilket gör att betyget hamnar på en stark trea.

Människornas stad (2003)
Människornas stad - Nya drömmar (2007)
Tropa de Elite (2007)
Tropa de Elite 2 (2010)