Rosemarys baby

Handling: I detta ondskefulla drama, med djävulsdyrkan, häxor och svarta mässor, spelar Mia Farrow den nygifta och oskuldsfulla Rosemary, som tillsammans med sin make (John Cassavetes) flyttar in i ett äldre hyreshus i New York. Ett hus som tidigare använts av djävulsdyrkare. När Rosemary blir gravid börjar grannarna bli obehagligt påträngande i sina omsorger och hennes make verkar märkligt familjär med de främmande människorna.

År: 1968

Phil Leeds
D'Urville Martin

Copyright Paramount Pictures

miffo

Ett par flyttar in i sin nya lägenhet och livet leker för dom. Efter en speciell natt blir hon dessutom gravid. Allt är bra så långt, men mystiska saker händer och hon börjar tvivla på att allt är som det ska vara...
En av dom äldre moderna skräckfilmerna. Det fina med dessa filmer är att skräcken inte sitter i specialeffekter, pampiga scener eller annat dollarkrävande. Skräcken sitter i själva storyn utan hjälpmedel (då förutom från skådespelarna och själva filmteamet). Det är just detta som gör filmen så oerhört bra och Polanskis sätt att visa den växande oron i moderns ögon ju mer hon rotar. En klassiker ingen skräckfilmsfantast bör gå utan.

gorm

Den får en femma av mig för att det är i likhet med filmen Chinatown ett riktigt guldkorn i filmhyllan, insorterat under rubriken Roman Polanski. Jag har sett den ett otal gånger och jag kommer att göra så igen och igen och igen. Filmen har helt klart en mysrysig känsla rakt igenom, den är suggestiv och framförallt är den otroligt snygg.

kalles

Ärketypen av en rysare, precis så är ska basen av en skräckis byggas upp..
Om jag skulle undervisa i film skulle jag utan tvekan använda den här för att visa hur grunden i en rysare ska se ut..

Den är inte läskig precis, men man lider nåt fruktansvärt med den otroligt duktiga Mia Farrow, och delar hennes ensamhet och desperation..

En välgjord klassiker som lyckas ge mig några rysningar, får en svag 4:a

Visst finns det en kuslig stämning över filmen, men stora delar känns det mer som spänning än rysare. Det är väl egentligen den sista delen som lyfter filmen. Tyvärr räcker det inte till mer än en 3:a.

TVC15

Fantastisk.
Tills slutet.

Musiken skrämmer vettet ur mig. Annars känns filmen ganska meningslös, jag fattar inte riktigt poängen med att se den (även om den är bra gjord) men så gillar jag verkligen inte den här sortens psykoptiska filmer.

Riktigt bra skådespeleri i en helt oki och små läskig film.

Karro

Otroligt bra film, fascinerande att en så gammal film kan vara så läskig! Jag tror att det sitter mest i musiken faktiskt.. Och som en härlig kontrast mot dagens rysare, som mest spelar på specialeffekter av olika slag, bygger hela filmens rysliga stämning på själva handlingen och skådespeleriet, som även det är fantastiskt. Dock blev jag besviken på slutet, jag hade väntat mig väldigt mycket mer av en sådan film.

lindajjj

En stark trea. Saknar väl den där riktigt rysliga spänningen? Den är ju långt ifrån t ex The Others. Kan inte riktigt bestämma mig för om den här borde ha en trea eller en fyra. Men den är väldigt välgjord.

Vad hände med Rosemarys baby? (1976)