När lammen tystnar

3,8

Handling: FBI-agent Clarice Starling får uppdraget att intervjua seriemördaren Hannibal Lecter i hans hårt bevakade isoleringscell. Clarice hoppas att han kan hjälpa henne med att spåra upp en annan seriemördare känd under namnet "Buffalo Bill". Han kidnappar unga kvinnor och håller dem tillfångatagna för att slutligen döda dem. Den hyperintelligente Hannibal fascineras av den vackra Clarice och börjar ge henne mystiska ledtrådar. Kan hon lita på hans hjälp eller är det bara ett spel från Lecters sida? Så försvinner ännu en ung kvinna och nu är det en kapplöpning mot tiden innan hon blir ett nytt offer för Buffalo Bills sjuka hjärna. För att stoppa mördaren måste Starling sätta sig in i Lecters tankevärld och översätta det till Buffalo Bills, men det går inte som hon tänkt sig, Lecter lyckas rymma tack vare henne.

År: 1991

Don Brockett
Frank Seals Jr.
Stuart Rudin

Copyright Orion Pictures Corporation

Det här är en klassiker med en strålande Anthony Hopkins i rollen som skarpsinnad psykopat. Skrämmande, intelligent, överraskande och spännande från första stund. Vad mer kan man begära? En film man måste ha sett.

frasmannen

Antony Hopkins. Det är mannen som lyfter den här filmen till att bli en riktig klassiker. Genom hela filmen förmedlas en mycket otäck känsla, detta genom Hopkins men också mycket tack vare den bra komponerade musiken. Handlingen i sig är inte så komplicerad men man rycks med i jakten på mördaren. Snyggt filmad avslutning.

Royban

En mycket stark fyra här, och en av de bästa thrillers som gjorts. Hannibal Lecter är delikat ondskefull förstås, och en av filmhistoriens bättre skurkar. Slutet av hans del av historian känns klassiskt, och på det stora hela är även filmen det.

Mycket bättre än den hemska "Hannibal" och "Red Dragon" som kändes snäppet över medioker.

Scenerna när Hannibal blir förhörd är alltid mycket bra.

Lite synd att Buffalo Bill aldrig riktigt känns som filmens fokus dock.

Spännande, bra skådespelarinsatser 4:a som film, når inte riktigt upp till en fyra i sin egen gengre, känns lite gammal, stark trea, nära fyra.

Det här är en film som jag undvikit i åratal. Men nu när jag har sett den, så inser jag att jag ser betydligt brutalare och sjukare filmer. Dock inte lika bra som denna. Man sitter som på nålar.

movie-king

inget speciellt.. svag trea

Nille

Vad säger man? Briljant skådespeleri av både Jodi Foster och framförallt Anthony Hopkins som gör en riktigt bra roll som den psykopatiska kannibalen Hannibal Lecter. Filmen är spännande, tämligen oförutsägbar och den ger ett mörker över sig. Ska man jämföra den här med de andra filmerna i "serien" så är denna klart bäst.

Desperat

Väldigt underhållande film. Riktigt bra skådespelare och ett välgjort manus. Det är definitvt den bästa thriller jag har sett.

lite sämre nu när man har tittat på den tredje gången hehe

DavyJones

riktigt bra film med anthony hopkins. inte så läskig kanske... men spännande!!

Röda draken (1986)
Hannibal (2001)
Röd drake (2002)
Hannibal Rising - ondskan vaknar (2007)