Bröderna Lejonhjärta

3,6

Handling: I Nangijala, där är det ännu lägereldarnas och sagornas tid, och det är dit man kommer när man dör. Det berättar Jonatan Lejon för sin bror Skorpan som ligger sjuk och har råkat få veta att han snart ska dö. Hur kan det vara så hemskt att en del måste dö när dom inte har fyllt tio år ens, undrar Skorpan. Vet du Skorpan, jag tror att du får det härligt, försäkrar Jonatan. I Nangijala får man vara med om äventyr från morgon till kväll och om nätterna också. För det är i Nangijala som alla sagor händer. Skorpan älskar sin bror Jonatan över allt annat. Jonatan som är så modig och stark, med honom vågar man vara med om vilka äventyr som helst. Men inte ensam. Ensam är han bara en liten rädd krake. Så bra då att han inte behöver vara i Nangijala utan Jonatan. Så bra att de tillsammans får bli Bröderna Lejonhjärta.

År: 1977

Bertil Norström
Ulf Håkan Jansson
Mats Andersson
Bengt Brunskog

Detta är helt klart ett måste inom svensk film. Den uppskattas mer utav den yngre publiken, men även den äldre kan uppskatta den.

Vill väl egentligen ge den en femma för att den är en sån kult film och älskad barndomsfilm, men med de standardkraven jag har på filmer så är den inte värd mer än en trea. Handlingen är väldigt vacker, men med bara godkända insatser från skådisarna och usla effekter och bara okej foto så kan det inte bli mer.

JTZ

Mycket vacker och mörk historia om kärlek och kampen mellan gott och ont. Astrid Lindgren och Hellbom i kollaboration lyckas fullt ut och levererar en av de bästa sagorna någonsin!

Den bästa filmatisering av Astrid Lindgrens böcker. Så vacker gjord och underbar historia. Så sorglig och gripande. Vill också hamna i Nangijala när jag dör, hoppas platsen existerar. Älskade denna filmen när jag var liten och älskar den lika mycket nu, Nostalgi.

Ajice

Länge sedan jag såg, minns att jag som liten hade svårt att uppskatta den; den var seg, fastnade inte för något, tyckte stundtals att den var lite löjlig. Tror att jag skulle uppskatta den mer nu på något sätt.

Det är en mycket fin och nära relation mellan bröder, det är faktiskt riktigt gripande och vackert, idag när vi ser den här filmen så tycker vi att Jonatan är slemmig och allting är sexuella anspelningar = SYND.

heroin

Den bästa Astrid Lindgren-filmen.
Beskriver på ett trovärdigt sätt sorgen i att förlora någon man älskar.
Den vågar ta upp döden, på riktigt, och nästan förvandla den till något vackert.
Ska man dra det till sin spets är den nästan en uppmaning till självmord.
Skämt åsido, boken är fantastisk och filmen är klart godkänd, väldigt stark trea. Miljöerna är fantastiska.
Jag älskar Danmark. Bättre inspelningsplats kunde inte valts, allt känns så otroligt realistiskt.
Personen som spelar Tengil är makalöst bra.
Musiken passar som handen i handsken och är underbar.

Minussidan:
Kasst foto och värdelösa effekter.
"Jonathan" ska föreställas vara 13 år, men vem som helst kan ju se att han är mycket äldre.
Den här filmen borde man nästan göra en remake på, med dagens effekter, fast samma inspelningsplats.

En stark 4:a. Spännande familjefilm som ger mig nostalgiska minnen. Inte alltid det slutet en "saga" brukar sluta på.

En läskigare och ledsamare historia som jag tycker mycket om. Den har en väldigt mörk känsla som påminner nästan lite om LotR.

Evenstar_92

Filmen är riktigt dålig gjord, men vad kan man begära av en film från ett sådant eidigt år? Tja något mer än två leksaksgubbar som står och vacklar med en tändsticka i en grotta...

Jaja, musiken är fantastisk i varje fall, den sitter ju kvar sen barndommen.
Och det är så fint, det här med "Nangiala", man hoppades verkligen att det var så det skulle bli efter döden när man var liten.
Det är en Astrid Lindgren helt enkelt.

en mycket stor favorit bland Astrid Lindgrens alla mästerverk. Älskar den, kan se den hur många gånger som helst.

IWantItThatWay

Den här filmen passar nästan alla åldrar! Spännande och sorglig med superbra skådespelare!