To End All Wars

Krig:

Krig:

Handling: September 1942. Japanerna har intagit Singapore. En liten grupp allerade soldater, där bland andra kapten Ernest Gordon ingår, blir tillfångatagna och förda till ett fångläger djupt in i Thailands djungel. Här tvingas de under omänskliga förhållanden att bygga en järnväg längs floden Kwai. Många kommer att dö. Några få kommer att överleva. Ingen kommer att vara sig lik.

År: 2001

Pip Torrens
Adam Sinclair
Winton Nicholson
Greg Ellis

En brutal och uppriktig film som förmedlar ett mycket starkt budskap. Den var svår att hänga med i emellanåt, och berörde inte riktigt så mycket som jag hade hoppats. Men på det stora hela är detta en både sevärd och minnesvärd film.

Överraskande bra. En bortglömd krigsfilm väl värd och se. Trovärdigt spelat och där man gjort en seriös återgivning av händelserna kring fånglägret. En svag fyra i betyg.

Mikael

Bra film helt klart, stark 3:a.

korp72

En riktigt bra krigsfilm om byggandet av dödens järnväg i thailand under andra världskriget. Bra skådisar rakt igenom. Att den är baserad på verkliga händelser gör den bara bättre.

manne747

Carlyle är kanske den mest överskattade skådespelaren i världen. Såg honom i serien Hitler - Rise of Evil å han va sämst som Hitler. Se istället den där tyska filmen, heter typ untergang eller så, den va riktigt bra. Känns som att det var just som han spelas i den filmen som hitler var på riktigt. Snäll mot hundar. Vegan va han också, lita aldrig på veganer.

Det här är en mycket trovärdig och brutal film. Personer med taskig mage undanbedes att se denna. Man ser hur soldaterna i fånglägret bryts ned både psykiskt och fysiskt. Bra skådespeleri överlag (några insatser kan ifrågasättas). Helt klart intressant film som nästan har en dokumentär känsla. Anledningen till att betyget sjunker är att underhållningsvärdet inte är vad man kan hoppas.

struwe

en helt okey krigsfångefilm