Butch Cassidy och Sundance Kid

Western:

Western:

Handling: Ingen är snabbare än Butch Cassidy när det kommer till att komma på bli-rik-snabbt-system och hans kompanjon Sundance är en trollkarl med en pistol. När dessa två klumpiga bank- och tågrånare tröttnar på att rymma från lagen, ger de sig av till Bolivia med Sundances flickvän. Trots att de knappt kan prata tillräckligt med spanska för att kunna säga detta är ett rån, det är bara en mindre detalj för de två snällaste ”skurkarna” som någonsin red i västern.

År: 1969

Donnelly Rhodes
Jody Gilbert
Timothy Scott
Don Keefer

oj oj vilken upplevelse detta va.från början till slut va det aldrig tråkigt.kan det vara en av det bästa igenom westen?svar ja.
men dock förlorar den på mållinjen på en femma e för man visste hur det skulle sluta.synd för ja vill ge den en femma men den får en stark fyra istället.stark sådan

Filmen pendlar verkligen mellan en fyra och trea. Visst är det en riktigt skön film som underhåller och "jakten" är påfrestande i den mån den skall vara. Men egentligen fann jag inte filmen sådär extremt bra som många anser den vara, utan egentligen bara bra. Därav får betyget bli en stark trea.

Det här är en småtrevlig amerikansk västern med radarparet Paul Newman och Robert Redford i huvudrollerna. Den är faktiskt riktigt rolig på sina ställen då den driver ganska friskt med stereotyper. Musiken med "Raindrops keep falling on my head..." är ju dessutom en klassiker. Sticker väl inte ut nämnvärt, men höjer sig helt klart över snittet.

stankovic

En western klassiker dock inte en av dom allra bästa.

En mindre klassiker. Filmen är underhållande och välspelad. Samspelet mellan Redford och Newman är avspänt och bra.

BeckyLou

Underbar klassiker med Redford och Newman i sitt esse. Enligt min mening den bästa "buddy"-filmen. En spännande historia med manga roliga scener.
Den är värd en femma egentligen bara för den klassiska scenen med Newman och Ross och en viss sang om "Raindrops...".
En maste-se film, och en stark fyra!

Vi vet alla hur den kommer att sluta, trots det sitter man och 'hejar' på Butch & Sundance. En klassiker !