Gallipoli

Krig:

Krig:

Handling: Två mycket goda vänner tjänstgör i den australiska armén och skickas till Gallipoli för att slåss mot turkarna. Den enda vägen ur detta helvete är förmodligen döden.

År: 1981

Brian Anderson
Reg Evans
Jack Giddy

Timoti

En av de starkaste krigsfilmer jag någonsin har sett. Allt är grymt bra, skådespelarna gör mycket bra ifrån sig. Man märker att Peter Weir lägger ner mycket energi på det hela. Filmen har det bästa slutet i hela världshistorien. Ingen film kommer att slå slutet i den här filmen.
Det är kul att se en ung Mel Gibson som kanske har gjort sin bästa roll. Gallipoli var en stor händesle för Australien, för att Australien hade blivit ett enskildt land från England 1901 (tror jag att det var) så Australien tog ett mycket stort steg när de gick med i första världskriget. Fast Australien, England m,m förlorade slaget vid Gallipoli mot Osamerna (Turkarna).

En dialog som jag älskar lyder så här.
Jack: Vad är dina ben?
Archy: Fjädrar, stålfjädrar.
Jack: Vad kommer de att göra?
Archy: De kommer att kasta mig längst banan!
Jack: Hur snabbt kan du springa?
Archy: Lika snabbt som en leopard!
Jack Hur snabbt kommer du att springa?
Archy: Lika snabbt som en leopard!
Jack: Låt oss se att du gör det!

Det här är den bästa krigsfilmen som utspelar sig i första världskriget som jag har sett.

Jag har helt klart sett bättre filmer om andra världskriget. Denna grep inte tag i mig riktigt. Slutscenerna är dock riktigt intensiva och de unga skådisarna övertygar. Svag trea!

Rosanna1

Blev otroligt berörd av den här filmen! Grym krigsskildring som förklarar Australiens del i kriget, och vad som drev unga att delta. Vissa dialoger i filmen är helt fantastiska, och dem får verkligen fram hur krig kan framstå som ärofyllt, men i slutändan bara är hemskt och meningslöst.
SLUTSCENEN ÄR MAGISK.

Timoti

En dialog som jag älskar lyder så här.
Jack: Vad är dina ben?
Archy: Fjädrar, stålfjädrar.
Jack: Vad kommer de att göra?
Archy: De kommer att kasta mig längst banan!
Jack: Hur snabbt kan du springa?
Archy: Lika snabbt som en leopard!
Jack Hur snabbt kommer du att springa?
Archy: Lika snabbt som en leopard!
Jack: Låt oss se att du gör det!

Björn

En rätt så bra film om första världskriget som visar, precis som de flesta andra första världskrigs filmer vilken meningslös slakt det kriget var.

struwe

en av dom bästa krigsfilmer om första världskriget jag sett mycket bra