Agnes Cecilia - en sällsam historia

Handling: Filmen efter Maria Gripes roman om den 15-åriga Nora som tillsammans med sin familj flyttar in i en ny lägenhet där de sällsammaste ting börjar hända.

År: 1991
Clemens Paal
Suzanne Reuter
Måns Westfelt

Ana-Ana

Jag tänkte först när ja sg början av den här att shiit, jösses vad tråkigt, allt är så gammalt !. Lite längre fram så började jag förstå mer, men mot slutet blev det bara för j*vla knasugt! Jag förstod aldrig riktigt slutet, o de stör ja mej på. Hade man sätt filmen så ville man ju fatta slutet, men de gjorde inte ja.
Kan dock bero på min tröga hjärna.

martin88

Agnes Cecilia är en stillsam och fridfull film med ett intressant manus.

Det börjar verkligen övertygande och stämningen är lite speciell. Tempot tenderar att bli lite väl lågt emellanåt och det blir lite långtråkig vissa perioder. Personligen har jag också lite svårt för filmer där det övernaturliga byggs på mer och mer. Här blir det en period i mitten av filmen som jag tycker är filmens svaga länk. Slutet är lite för förutsägbart tycker jag även om det är ganska finurligt!

Skådespelarprestationerna är varierade. Vanna Rosenberg övertygar verkligen i sin biroll, liksom Allan Svensson. Gloria Tapia är också ganska bra men däremot drar tyvärr Ron Elfors ner filmens trovärdighet mycket på grund av riktigt ojämnt skådespel.

Trots allt en rätt skön känsla som infann sig efter att ha sett filmen. Mer än en stark tvåa är jag dock inte beredd att ge filmen!

ThePresentTime

Kul att se den idag 20070609,
16 år efter premiären.
Alla skådisar, unga och gröna.
Älskar Vana!
Ska köpa boken som Maria Gripe skrev 1981.
Min dotter ska få den, sen får hon se filmen.

Peace!

/L

Agnes Cecilia, sällsam indeed, sends messages yes, oförutsägbar ja. Om den varit Ameriksnsk hade den fått en Oscar. Bracstoryline, bra manus. Se den om Du gillar drama thrillers med skräck light. Medel 4.

En 3 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Bättre än väntat! Jag har inte läst klassiska boken! Och för att vara svensk film (ni vet min inställning till detta), så ja, blev jag faktiskt skrämd några gånger av den - kalla kårar längs benen!

En bra och intressant film med bra skådespelare..

Gillar den här filmen starkt. Börjar man se filmen går det inte att sluta. Man blir som fångad av filmen och vill bara fortsätta titta. Det är något obehagligt över filmen som gör den så bra.

Rätt seg i början, men när man kommit in i den var den spännande och man ville verkligen se klart.. Sevärd en gång.

martin88

Agnes Cecilia är en stillsam och fridfull film med ett intressant manus.

Bernhardson

Skulle så gärna villa ha den här filmen!! Är det någon som kan hjälpa mig???