En satans eftermiddag

3,6

Handling: Handlar om två kompisar, Sonny och Sal. Sonny ska råna en bank för att skaffa pengar till sin älskare som ska genomgå en operation så att han blir kvinna. Rånet ska egentligen bara ta 10 minuter men snart är hela stället fullt av poliser...

År: 1975

Amy Levitt
Lance Henriksen
John Marriott

Copyright Warner Bros. Pictures

Det här är en riktigt skön film som utspelar sig kring ett rån där offren drabbas av Stockholmssyndromet. Otroligt komiskt med alla fåniga praktiska problem som uppstår under rånet som man aldrig får se på film annars. Al Pacino gör en solid insats och glänser - inte så oväntat - starkast av de medverkande. Dessutom löst baserat på en verklig händelse. Klart en av de bättre 1970-talsfilmerna jag har sett.

En mycket bra film som jag nästan övervägde att sätta en 5:a på. Kanske den bästa bankrånarfilmen som gjorts. Al Pacino gör en av sina bästa roller. Även om han står i fokus precis hela tiden tröttnar man aldrig, utan väntar istället med spänning på hur det ska sluta.

En stabil 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten 20120707 på 183 plats på IMDb Top 250.
Pacino gör en stark insats. Klart intressant tema, storyn bygger på en nyhetsartikel. Intressant uppbyggt av Lumet, men liite seg stundtals är den allt.
Har nog sett halva denna som ung i TV-soffan med farsgubben...

Detta är en både spännande och mycket underhållande film. Al Pacino är lysande i huvudrollen, och filmen tål att ses om flera gånger. Relationen mellan rånarna och deras gisslan är mycket intressant. På det stora hela är Dog Day Afternoon en fräck och väldigt skoj film. Det ytterst sparsmakade soundtracket gör ett mycket bra intryck, och bortsett från några oklara detaljer i manuset är jag i stort sett helsåld på filmen. Detta är kanske Pacinos bästa roll genom tiderna.
"He won't listen to anybody. He's been very crazy all summer. Since June he's been trying to kill me."

BuRNeR

Den här filmen var en besvikelse för mig. Seg och ganska ointressant.

Hyfsad film med en humoristisk underton.
Al Pacino var som vanligt strålande. Filmen blev dock bitvis seg och oengagerande, men den var ändå helt okej.

Pacino dominerar och Lumet håller uppe tät nivå trots få platser, dock så blev det lite för långt och intresset sviktades till bitvis. Men 'Dog day afternoon' förjänar en stark trea.