Moulin Rouge!

Musikal:

Musikal:
3,6

Handling: Året är 1899. En ung poet, Christian, lämnar sin familj och beger sig mot Montmartre-distrikten i Paris, kända för sina bohemer och speciella livsstil, där sex, droger och Can Can regerar.

Detta är del 3 i Baz Luhrmanns Red Curtain Trilogy, där del 1 är Strictly Ballroom (Mercurio/Morice) och del 2 är Romeo + Juliet (DiCaprio/Danes).

År: 2001

Natalie Jackson Mendoza
Lara Mulcahy
David Wenham

Copyright Twentieth Century Fox Film Corporation

Filmen har ett rikt persongalleri med massor av fantastiska karaktärer, som trots filmens breda handling ändå får tydliga personligheter. Jag tror att effekten kanske hade blivit annorlunda om man inte hade haft med moderna låtar. Samtidigt som filmen är allvarlig och sorglig så är den på sina ställen både absurd och roande.
"We are creatures of the underworld. We can't afford to love."

filmernas härskare

Halleluja, vad det är skönt att se en sådan pigg, färgglad och friskt galen film som denna musikal!

Baz Luhrmanns regi och den mycket simpla manuset ger strålar av genalitet. Nästan ingen sång i denna film är nya, men här sjunger man sångerna för full hals och energiskt.
Det slår gnistor om Ewan McGregor och Nicole Kidman, klippet ger nästan epilepsi-anfall och funkar suveränt, det bjuds på ursnygg scenografi, dialogerna är snabba och härligt skruvade, såsom filmens manus och livstilen i Moulin Rouge är fantastisk och stämningsfullt.

Det blir verkligen en genial och tokig filmupplevelse i Moulin Rouge...

kungenidjungeln

En mycket bra film som alla bör se någon gång. Mycket rolig, mycket sorglig, mycket bra manus, mycket bra skådespelare, men framför allt, mycket bra musik. Helt enkelt mycket av allting.

IWantItThatWay

Riktigt gripande och fängslande film som även bjuder på många skratt! Riktigt bra med musik och det är roligt att modernare musik görs i en lite annorlunda version. Svag 5:a!

swing

Helt ok ... men lite besviken blev jag nog.
Vackra scener, underbara kläder ...
SEVÄRD!

Brita

Jag gillar musikaler och det här är nog min favorit på film. Det är kärlek, komedi, musik och drama, allt i ett. Jag tycker att alla skådespelare sjunger och spelar bra och att musiken är perfekt.

Fluffytush

Riktigt fin film. Är inte mycket för romantiska filmer men den här är så grymt bra.

Nienna

Den är lika underbar varje gång man ser den. Nicole Kidman och Ewan McGregor är fantastiska tillsammans och det riktigt slår gnistor om dem. Faktum är att det slår gnistor om hela filmen, från början till slut.

Underbar regi, smått genialisk faktiskt. Varje klipp känns motiverat och helt på sin plats. Musiken är mestadels gamla välkända melodier men det gör ingenting då många av dessa skiner i ett annat ljus. Vidare har filmen en bra uppsättning av intressanta karaktärer som ger historien ett visst djup.

Som sagt, den är lika underbar varje gång man ser den och trots uppenbara orsaker så känns slutet oväntat.

JoyRide

Duktiga skådisar, bra sångröster, mycket känslor^^ Och aningen galen !;D

Regndroppe

Otroligt bra film!
Handlingen är vacker men också fruktansvärt hemsk. Kidman och McGregor spelar jättebra och strålar tillsammans.
Jag tycker det är spännande att de har använt redan gjord musik och gjort om.
Your Song är den bästa, finaste och mest romantiska sången