Logga in

4,13 / 5 341 betyg

» Bli medlem «
för att betygsätta

Handling

Nicholson spelar Randle P. McMurphy, en brottsling som föredrar ett mentalsjukhus istället för fängelse och därför spelar psykiskt sjuk. Hans obstruktivitet och svårighet att lyda order smittar snabbt av sig på de andra patienterna. Han tänker inte tolerera att människor blir nerdrogade och ska behöva smyga omkring i sina morgonrockar när det pågår ett basebollsslutspel utanför murarna! På ena sidan står McMurphy och på den andra den vältaliga sköterskan Ratched (Louise Fletcher), en av filmhistoriens kallaste och mest elaka människor. Varje patients öde står på spel i deras duell.

Regissör

Milos Forman

De tre populäraste kommentarerna

Betyg:
Det är säkerligen inte många (som var unga på 70-talet vill säga) som inte läst Ken Keseys bok "Cuckoo's Nest" från 1962 och lämnats oberörd. P.g.a. bokens kontroversiella ämne så sågs den ganska illa hos vissa.
Kirk Douglas älskade den, köpte rättigheterna till boken och spelade själv huvudrollen som Randle Patrick McMurphy i en kortlivad teateruppsättning av boken.
När pjäsen las ner så var Kirk inget vidare glad och bestämmde sig för att försöka göra boken till en spelfilm.
Under en vistelse i Prag i mitten av 60-talet så mötte han den unge och begåvade regissören Milos Forman. Kirk lovade Milos ett exemplar av boken men den fastnade i tullen och Milos hörde inte av Kirk på nästan 10 år. Tillslut kontaktades ändå Milos av Kirks son Michael Douglas som nu hade axlat rollen som producent tillsammans med Martin Fink och Saul Zaentz. Milos nappade och stack till USA där han anlitade Lawrence Hauben och Bo Goldman att skriva om boken till ett manus.
Detta är bakgrunden till hur en av de bästa och mest klassiska filmerna genom tiderna skapades.
Jack Nicholson har varit nominerad till en Oscar hela 12 gånger, 3 stycken har han vunnit och detta är en av dom. Nicholson är fullständigt makalöst bra i huvudrollen, men han är inte den ända, varje skådis gör sin karaktär levande och perfekt. Louise Fletcher (även hon Oscarbelönad) gör ett iskallt porträtt av Mildred Ratched, den hemska sköterskan och här känner man också igen bl.a. Danny DeVito, Brad Dourif och Christopher Lloyd. Indianen som spelas av Will Sampson var mer eller mindre plockad från ett reservat men hans rollprestation är klockren.
Filmen är humoristisk, gripande, hemsk och stark, man lämnas ej oberörd av den på långa vägar.
Gökboet vann de tyngsta statyeterna vid Oscarsgalan följande år, Bästa regi (Forman), bästa manliga huvudroll (Nicholson), bästa kvinnliga huvudroll (Fletcher), bästa manus samt bästa film.
Detta är en klassiker som aldrig dör.
(Ken Kesey såg aldrig filmen själv, han ville det aldrig. Hans motiveringen till detta var "Jag tänker på alla andra").

Betyg:
Ojojoj vad bra den här filmen är.. ett riktigt mästerverk! Till att börja med är verkligen alla skådespelare så bra de någonsin kunnat vara i en sån här film. Ms Rached- den absolut värsta karaktären jag någonsin sett på film tror jag. Och alla intagna på mentalsjukhuset känns så otroligt realistiska. Manuset och framförallt klippningen är förstklassig, Jack Nicholson är klockren som Mcmurphy, och karaktären Candy är även hon fantastisk. Förutom dess djupa allvar är den, nästan hela tiden, även otroligt rolig! Till detta bidrar Nicholsons fantastiska skådespeleri ordentligt, förstås. Helt klart en av de bästa filmerna jag sett.

Betyg:
Romanen av Ken Kesey är en triumf för den mänskliga skaparförmågan.
Filmen är absolut en av de bästa som någonsin har gjorts. Att filmen är så bra och uppmärksammad beror mycket på de två huvudrollsinnehavarnas utmärkta skådespeleri, de gör båda superba rolltolkningar. Louise Fletcher som spelar Miss Ratched får nog räknas till en av de elakste och kallaste kvinnliga karaktärerna i filmhistorien.
Jack Nickholson som spelar Randle P. Mcmurphy lyckas med stor intensitet och nerv att förmedla sin rollfigurs personlighet och viljestyrka på den vita duken.
Gökboet visades på bio i Sverige i tolv år, från 1975-1987, och det är fortfarande rekord. Ingen annan film har någonsin visats under så lång tid.
Gökboets popularitet beror som sagt på mycket, men huvudskälet är just att den tar upp många brister, orättvisor och fel inom psykvården, och hur man kan häva sig mot dessa brister.
Många vill fortfarande studera Nickholsons agerande och hur han gör uppror mot alla de redan nämnda bristerna.
När det gäller prisutdelningar så kammade Gökboet hem de tyngsta Oscarsstatyetterna i de fem kategorierna bästa film, bästa regi, bästa manus, bästa manliga huvudroll och bästa kvinnliga huvudroll. Det var första gången på fyrtio år som någon film vann i alla de kategorierna.
Jag rekommenderar varmt denna film till såväl filmälskare eller till de som helt enkelt är ute efter att se en av de bästa filmerna genom tiderna.

Senaste kommentarerna

Betyg:
Den absolut bästa film som skapats...ett mästerverk som har alla ingredienser..från foto manus regi och suveränt skådespeleri.
Bearbetningen av boken till film har enligt mitt sätt att se det utgått från bibliska motiv. McMurphy kommer in som den stora förlösaren får sina lärjungar omkring sig. Många figurer Chief Bromden=Petrus klippan. Pinad under Pontius Pilatus= nurse Ratched. Förråd av Judas= Billy Bibitt osv.
Där finns det stora fiskafänget och många andra bibliska tecken såsom mycket vattentecken.
Korsfästelsen= lobotomeringen.
Uppståndelsen igen genom Bromden som  befriar sig själv genom att följa McMurphys lära om att våga försöka (kastar ut vattenkonsollen genom det gallerförsedda fönstret) och beger sig ut i friheten.
Ett SANT MÄSTERVERK ! :0)

I sanning

Betyg:
Jack Nicholson "the best ever". Kan se den om och om igen. Fantastiska rollprestationer.
FINNS DET NÅGON SOM INTE SETT DEN?

/susanne

Betyg:
Kul film, inte minst när diverse dårar är ute och åker buss och blir presenterade som specialister i psykiatri. Tyvärr har filmen också gjort mycket skada. Den blev populär i just Sverige, landet där alla vid den tiden fick trumpetat i sig att alla som arbetar i psykiatrin är onda människor. Tanken är inte trovärdig, men det spelar ju ingen roll när alla lärt sig att tycka en viss sak.

För ungefär fem år sedan arbetade jag en tid som psykiatriker på S:t Göran. Jag förvånades över att så många patienter och anhöriga fann sig i och till och med efterfrågade el-behandling mot depression. Överläkaren som var ett rejält och kunnigt fruns berättade då att el-behandling aldrig ifrågasats i folkdjupet, bara av "åsiktsmannekängerna på DN Kultur".

Sammanfattningsvis: kul film men tyvärr fördummande i ett land som Sverige.

Betyg:
Det här är bara lite för dämpat och deprimerande för mig.. Det är en bra plot med bra skådespelare men jag fastnar inte för den, kort och gott.

[1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 >

Övrig information

Filmen är i färg

Filmpunkten-id: 307
Visa tidigare underbetyg »
Länk till IMDb »