Once Upon a Time in America

3,9

Handling: Noodles och Max växer upp i de våldsamma östra delarna av New York under 1920- och 30-talen. De två fattiga judiska invandrarpojkarna drömmer om att ta sig från de fattiga gatorna till gangstervärldens topp. De lyckas och lovar att alltid hålla samman - men allt går inte riktigt som de tänkt sig.

År: 1984
Regissör: Sergio Leone
Originaltitel: Once Upon a Time in America
Ursprungsland: USA, Italien
Längd: 02:19, 03:49 (Restored Directors Cut)
Ingår i tema: Maffia/Gangsters

Darlanne Fluegel
Larry Rapp
Dutch Miller
Robert Harper

Sergio Leones sista film är ett mästerverk. Det var ett projekt som låg honom varmt om hjärtat och som han hade skissat på i många år. Historien berättas i ett typiskt långsamt Leoniskt tempo. Det är maffigt och stor filmkonst. Den oslagbara trion Leone (regi), Morricone (musik) och Del Colli (foto) är suveräna, och det är mycket tack vare deras samspel som Leones filmer är så bra. Deras samarbete mynnade ut i ett par oförglömliga westerns och det här gangstereposet. Som grädden på moset har vi De Niro och Woods i två paradroller.
Leone gjorde få filmer, men de var desto bättre.
Innan han dog skissade han på en maffig idé som skulle handla om slaget vid Stalingrad. Enligt de som hörde hans vision av filmen så skulle det bli något i hästväg, synd att vi aldrig fick se det färdiga resultatet.

SquigBobbLe

Once Upon A Time In America är en av de bästa filmerna som någonsin skapats har stämmer allt som Leone gör. Manuset och handlingen är helt briljant, Ennio Morricone gör sin bästa prestation någonsin inom musiken.

En väldigt djup mening och väldigt många smarta saker med filmen. Robert De Niro och James Woods spelar underbart mot varandra utan att nån stjäl scenen. När den här filmen kom ut 1984 så blev den förstörd av nån idiot som klippte ner den till 2 timmar och 19 minuter istället för 220 minuter om inte detta skulle hänt så skulle denna film blivit mycket mer uppskattad. Nu är det däremot en av de mest underskattade filmerna någonsin men hör ändå enligt mig till de tio bästa filmerna någonsin.

Leone blev faktiskt erbjuden att regissera "Gudfadern" men då höll han redan på att planera detta mästerverk 12 år innan den kom ut. Det tog ca 10 år att planera klart den så detta måste vara en av de mest ambitiösa filmerna någonsin. Det sägs att Leone ångrade sig att han tackade nej till "Gudfadern" men han borde inte gjort det för det här är mycket bättre än överskattade Gudfadern.

Det här är en maffiafilm av den duktige westernregissören Sergio Leone. Här visar han dock att han även behärskar andra genrer för den här filmen är oerhört välgjord och skådespelarna gör samtliga kanoninsatser även om jag gärna hade sett mer av Joe Pesci. Miljöerna känns äkta och överlag är det en genuin känsla genom hela filmen och framför allt gillar jag den första delen med barnskådespelarna. Sedan blir det tyvärr lite för ointressant eftersom jag inte sympatiserar särskilt mycket med Robert De Niros karaktär "Noodles" som egentligen är en vedervärdig typ.

havarti

En av filmhistoriens 5 bästa filmer - förutsatt att det inte är den nedklippta versionen. Långsam utan att vara seg. Uppbruten kronologi, vilket för en gångs skull är logiskt.
En film om vänskap, svek, pengar, våld, förskoning med makalösa skådespelare och scener - allt det som Gudfadern skulle vilja ha.

Väldigt bra måste jag erkänna även om jag känner motvilja mot de våldsammaste inslagen så fungerar de någorlunda i den här storyn, genomtänkt film med bra skådespelare på gränsen till 5:a.

clint_estwood

Om jag sa vara ärlig så är denna film bättre än den ultimata gangster filmen, Gudfadern.

Timoti

Extremt nära en femma. Men saknar tyvär det lilla extra. Det blev aldrig långtråkigt eller segt. Jag ska lungt se om den här filmen. Robert De Niro gör nog sitt bästa jobb. James Woods är grym och spelar extremt bra i sin roll. Till och med barnen spelade mycket bra. Den här filmen är underbar, och har en hel del råa scener. Sergio Leone har gjort det igen, en extremt lyckad film.

Ljud/Musik 5: Morricone har lyckats väldigt bra.
Manus/Handling 4: Grym dialog och en bra handling.
Skådespelare 5: Alla gör extremt bra ifrån sig.
Effekter/Foto 4: Leone har lyckats med fotot och effekterna är bra.
Filmlängd 5: Leone Har gjort en film som alrig blir seg eller långtråkig.

Det här är en film jag tänker se om.

Leones sista rulle är ett mäktigt epos som är både spännande, gripande och intressant.

ToxicAvenger

Mycket stämningsfull musik och otroligt lyckade barnskådespelare, då de alla är väldigt lika de äldre karaktärerna.

Ljud/Musik: 5
Manus/Handling: 4
Skådespelare: 5
Effekter/Foto:4

Filmen är lång och det kan vid vissa tillfällen bli långtråkigt, men den berörde i alla fall mig och förtjänar lätt en fyra.

Once Upon a Time in the West (1968)
En handfull dynamit (1971)