Den stora flykten

Krig:

Krig:
3,9

Handling: 1943 öppnade tyskarna Stalag Luft North, ett fängelse med maximal säkerhet designat för att ingen ska kunna rymma. Trots detta lyckades nazisterna omedvetet skapa det "bästa" rymningsteam i militär historia här porträtterat av Steve McQueen, James Garner, Charles Bronson och James Coburn – som arbetade på det som kom att bli den största rymningen någonsin.

År: 1963

John Leyton
Angus Lennie
Nigel Stock
Robert Graf

Stark 2:a. Lite seg i vissa delar av filmen. Men att filmen är sanningsbaserad höjer den ett snäpp.

lindajjj

Åh vad härligt med filmer som är välgjorda sådär in i minsta detalj, men fantastiska dialog, bra skådespelare... och Steve McQueen är ju väldigt attraktiv.

Lite överskattad i min mening, men överlag så är det en underhållande och hyffsat skön film. McQueen, Bronson & co var riktigt balla och musiken satte rätt stämning. Dock så blev filmen aldrig riktigt lika engagerade som exempelvis "Stalag 17", "12 fördömda män" som är väldigt lika "Den stora flykten". Motorcyckel scenen var ju ett extremt anti-climax. Stark trea.

klicket

En av mina favoriter! En riktigt bra film med både spänning och humor! Mcqueen :)

En av mina favoritfilmer!. Denna rulle är en storslagen äventyrsfilm som man kan se tio gånger utan att man tröttnar på den. Den är bitvis mycket spännande och engagerande och skådespeleriet är felfritt.
Den stora flykten har även fina miljöer mot sluten av filmen. Denna film som enligt mig är en av de bästa krigsfilmer som har gjorts är faktiskt baserad på en verklig händelse.
Under andra världkriget så var det faktiskt ett gäng fångar som lyckades gräva en tunnel och fly från ett tyskt fångläger.

Första gången som jag såg Den stora flykten så blev jag imponerad av det mäktiga ledmotivet som spelas upp i början.
När jag hörde det så fattade jag direkt att jag skulle tycka om filmen.
Musiken är alltså både medryckande och spirituell.

När det gäller spänningen och underhållningen i filmen så är den oklanderlig.
Det är mycket roande när man som tittare följer planeringen till den kommande flykten.

Filmen har även bra skådespelare och vackra lanskapsmiljöer.

Hårdingen Charles Bronson gör ett mycket bra jobb som tunnelgrävaren Danny Velenski.
Överraskande för tittaren så framgår det sedan att han lider av klaoustrofobi.
Bronson hade faktiskt denna sjukdom på riktigt.

Den stora flykten är absolut en av mina favoritfilmer.
Den är både mycket spännande och medryckande.

Den mest klassiska scenen är när Steve Mqueen skall fly från ungefär femtio tyska soldater.
Han försöker fly genom att göra sitt legendariska motorcykelhopp över ett taggtrådsstängsel.
Alltid när man hör någon tala om filmen Den stora flykten så tänker man först på det berömda motorcykelhoppet.

Jag rekommenderar starkt denna film till de som inte har haft nöjet att de den.

Det här är en film baserad på en verklig händelse under andra världskriget när 76 fångar rymde från ett tyskt fångläger. Låter kanske lockande, men genomförandet är minst sagt uselt. Går helt enkelt inte att ta det på allvar när fångarna beter sig som skolbarn på kollo och tyskarna som deras lägerledare som viftar med fingret och säger fy så fort de hittar på något rackartyg. Otroligt naivt med tanke på det allvar som faktiskt utspelades. Dessutom för långdragen, men några schyssta scener räddar den till en svag tvåa.

Oskar_90

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här filmen, men blev väldigt besviken. Jag saknade överaskningar, spänning, action och äventyr. Det är ändå en bra film, men inte fullt så bra som den kunde ha blivit med de 3 timmar den är.

Den stora flykten 2 (1988)