Ömhetsbevis

Handling: Aurora Greenway (Shirley MacLaine) är en kvinna som vet vad hon vill och hon vill inte att hennes enda barn, dottern Emma (Debra Winger), ska gifta sig med Flap Horton (Jeff Daniels). Men precis som sin mamma besitter Emma en stor dos egen vilja och envishet och tänker genomföra giftermålet, trots att Aurora vägrar att närvara vid bröllopet.

Flera år senare blir Flap erbjuden en tjänst som innebär att de måste flytta långt bort. Emma och Aurora tar farväl av varandra.

Emma får problem i sitt äktenskap och Aurora råder henne att avsluta det, men Emma är fast besluten att hon ska klara av att hålla ihop äktenskapet. Emma tycker också att Aurora ska acceptera känslorna hon hyser för sin granne, Garrett Breedlove (Jack Nicholson), en alkoholiserad pensionerad astronaut, vilket Aurora vägrar.

När Emma blir svårt sjuk tvingas mor och dotter närma sig varandra och deras relation ställs inför ett livsavgörande prov.

År: 1983

Shane Serwin
Megan Morris
Tara Yeakey
Norman Bennett

Känns i början gammal men blir bättre efterhand, stark 3:a...

starchild

En salig blandning av komedi och drama. Shirley Mclaine spelar beskyddande mor till Debra Winger. Jack Nicholson spelar grannen med ett förflutet som austronaut. Jag tyckte att filmen var riktigt bra men något sentimentalt, vilket drar ned betyget något.

monikartg

Jag gillade filmen. Den visar på ett utomordentligt bra sätt hur beroende vi människor är av varanndra. Shirley McClaine försöker verkligen klara sig själv och inte släppa någon in på livet...

Jag vet av egen erfarenhet att det inte är lätt att inse fakta att man är väldigt liten på jorden.

Facktiskt en bra film men inte så sorlig som jag trodde!

inzomnia

En klar favvo. Ett måste i varje välsorterad hemma-samling. Den som inte berörs av denna film har förmodligen inte sett den.

BeckyLou

Tardrypande film som inte blir alltför sentimental. En gripande film om en mor och dotter som är olika men lika pa sa manga sätt. Winger och McLaine är fantastiska och Jack Nicholson är rolig i en biroll.
Om du vill grata, se den här och var beredd med manga näsdukar!
En bra film och en fyra!

NIcholson gör ett bra jobb här. Betyget blir 2,5.