Skuggor över Södern

3,8

Handling: Atticus Finch är en vit advokat som försvarar en våldtäktsanklagad svart man i en fattig stad i den amerikanska Södern. Attichus förlorar hela stadens respekt med sitt passionerade försvar.

År: 1962

Collin Wilcox Paxton
James Anderson

Copyright Universal Pictures

BeckyLou

En klassiker som är värd att ses. Bygger pa den mästerliga boken "To kill a mockingbird" av Harper Lee och Gregory Peck har aldrig varit bättre. Barnen spelar fantastiskt och känns sa äkta.
Missa som sagt inte Robert Duvall och titta extra noga pa den underbara inledningen, Cameron Crowe inspirerades av den när han gjorde inledningen till Almost Famous.
Ett mästerverk. Se den!

gabbe16

Den här filmen har allt som gör en bra film.
men ändå tilltalar den mig inte så mycket känns lite gammal. Filmen är också oerhört skrämmande tack vare det underbara svartvita fotot.

En klar 4 som film, i sin egen genre & som underhållning.

Låg vid titten torsdag 11/10 2012 på plats 64 på IMDb Top 250, vilket jag inte finner rättvist. En riktigt bra film är det, men mästerverksbiten förstår jag inte.
Jag har inte läst boken. Än. Men såsom handlingen beskrivs på flera filmsajter förstår man det som att det huvudsakligen ska vara en rättegångsfilm, vilket inte stämmer. Det är framförallt en mycket stor bihistoria, dvs. den som berättar barnens oskuldsfulla perspektiv på hur hela samhället påverkas under lite mer än ett års tid. Större delen känns som en harmlös matinéfilm alltså.
Hamnar inte i filmsamlingen, men helt klart värt att se en gång. Och förmodligen ytterligare _en_ gång efter nån intressant filmträff kring filmen. Triviat på IMDb gav, för en gångs skull, inte särskilt mycket mer fördjupningsmaterial tyvärr.
Kul att se Duvall i hans filmdebut!

kaj08

En snudd på fulländad film. Det är mycket som imponerar i den här filmen. Det finns en huvudhandling samt ett par parallella handlingar vilket gör filmen så mångsidig. Det är lätt att märka att filmen bygger på en roman, och de har lyckats på ett utmärkt sätt att få in flera delar från boken utan att det vare sig blir plottrigt eller osammanhängande.

Skådespelarinsatserna håller högsta klass. Gregory Peck är utmärkt i rollen som en hedersvärd advokat som ska försvara en mörk man som är anklagad för våldtäkt. Handlingen kring den våldtäktsanklagade mannen är både sorglig och mörk. De andra handlingarna piggar upp filmen, där bl.a. de många barnen och deras skådespelarinsatser ger en skön humor och bidrar till en varm känsla i filmen.

Det är lite synd att de inte kört med den engelska titeln även i Sverige. För orginaltiteln till filmen "To kill a mockingbird" kan tyckas märklig och ovidkommande, men när man sett klart filmen så förstår man innebörden av titeln.

Ytterligare en godbit i filmen är den att Robert Duvall gör sin filmdebut i den här filmen. Roligt att se en så pass ung Duvall i en film. Det var nog inte många som förstod här vilken stor och känd skådespelare han skulle bli.

Den här filmen klassas som en verklig klassiker, och hamnar i de flesta listor över filmer man bör se. När man sett filmen är det lätt att förstå varför den är så populär. En solklar 5-a.

lindajjj

3-4. Hade lite svårt att bestämma mig för om det är en trea eller fyra. Skådespelarna är jättebra, stämningen skön och lite kuslig.

Filmen kan inte slå boken, men detta är ändå en klassiker från start. Peck är passande och denna film kan inte annat än lyckas när grunden är så stark!

Jag har läst boken av Harper Lee och har länge velat se filmen, och jag blev långt ifrån besviken.
Filmen är minst lika engagerande och bra som boken. Fotot är väldigt fint och Peck är magnifik.
Bör ses!

Underbare Gregory Peck är perfekt i rollen som godtrogen advokat. Också intressant med att hans barn får så stor plats i filmen och på så vis ger en vardagskänsla som är viktigt för filmen.

gabbe16

Den här filmen har allt som gör en bra film.

Filmen är svartvit