Mannen som sköt Liberty Valance

Western:

Western:

Handling: James Stewart spelar den klumpige, men charmige storstadsadvokaten som är fast besluten att befria det hederliga samhället Shinbone från dess värsta plågoande: Liberty Valance. Som om inte det vore nog, spelas titelrollen av den störste stjärna som någonson hanterat en revolver: John Wayne. Allvarlige Stewart och barske ranchägaren Wayne är dessutom intresserade av samma kvinna. Den ena får boven, men den andra får kvinnan.

År: 1962

Willis Bouchey
Carleton Young
Woody Strode
Denver Pyle

Det här är en västern med två stora namn som John Wayne och James Stewart i huvudrollerna. Tråkigt nog är det överlag för mycket överspel för att något ska kunna tas på allvar. James Stewart tycker jag inte alls passar i sin roll och den ende som lever upp till förväntningarna är John Wayne som den hårde Tom Doniphon. Den nervöse sheriffen är dock en karaktär som enbart är störande stereotypisk. Annars en härlig stämning i filmen och en skön story. Stark tvåa.

Härligt att se Wayne, Stewart och Marvin i samma rulle. Och när Ford står för regi med dessa grabbar så kan det inte bli dåligt. Högklassisk western med ett lika klassiskt tema fast med en liten ovanlig tvist dock. En film som alla säkerligen kan ta till sig rätt lätt speciellt om du gillar western filmer i Fords stil. Stark trea.

Kanske något överskattad rulle. Ibland så blev jag inte riktigt engagerad av den. Fast den var ändå välspelad.

En västernklassiker med två av de allra största stjärnorna på den tiden - James Stewart och John Wayne. Blev kanske mest imponerad av John Wayne här då jag inte hade sett honom i så mycket tidigare. James Stewart är alltid bra, så där var det inget överraskande. Börjar sådär, men tar sig snart och blir till den klassiker man förväntar sig att den ska vara.

Filmen är svartvit