Mississippi brinner

3,8

Handling: I samma stund som tre rättighetsaktivister kör längs en övergiven vägsträcka kryper ett par ödesmättade billyktor allt närmare. De intalar varandra att de ska behålla sitt lugn, men har ingen aning om att de inom loppet av några minuter kommer att försvinna in i den mörka natten och därmed förorsaka en av historiens mest explosiva mordutredningar någonsin. In i bilden träder den korrekte Ward (Dafoe) och en bedrägligt lättsam Anderson (Hackman).

Kan dessa två så olika FBI-agenter komma över sina olikheter och med enad kraft avslöja mysteriet bakom det Ku Klux Klan-förföljda lilla samhället innan en hel liten stad slits i bitar av rasismens krafter?

År: 1988
Kevin Dunn
Frankie Faison
Tom Mason
Geoffrey Nauffts

Nr 73 på min Topp 250. En stark 4:a som film & som thriller/drama.

Tagline: 1964. When America was at war with itself.

En mycket, mycket bra film m mycket bra skådespel från samtliga tre huvudskådisar (Hackman, Dafoe, McDormand). En fantastiskt berättad historia om en fascinerande händelse/epok i världshistorien (rasism i södra US). Aldrig "död" utan det är konstant spännande samt manar till eftertanke.

Frances McDormands egentliga genombrott kom m denna film.

Trivia: The film is inspired by the murder of voting rights activists J. E. Chaney, Mickey Schwerner, and Andrew Goodman. / The film was considered very controversial at the time of its release because even though it was a work of fiction, it was obviously based on a actual case and many felt too many facts concerning the actual case were distorted or left out.

pwin

Mississippi Burning är en väldigt stark och gripande film om rasismen i USA:s söder på 1960~ talet, men det känns som att det kunde ha blivit så mycket bättre än det blev, även om den än riktigt bra.

Det började väldigt fort och man började fundera väldigt mycket över hur folk kunde göra sådana hemska saker.

Det händer en hel del, men mest så får man bara se en massa hus som brinner här och där, och det blir lite tråkigt i längden.

Som tur är storspelar Gene Hackman och är verkligen superbra i sin roll, Willem Dafoe gör även riktigt bra ifrån sig, som så även många andra.

Slutet vet jag inte riktigt vad jag ska säga om, det kändes bra men samtidigt för fort, hux flux så var det bara slut och stopp för allt, det gick helt enkelt bara för fort.

Mississippi Brinner får en svag fyra då den kunde ha blivit bättre än den blev, men är väldigt gripande och innehåller lysande skådespeleri.

Filmen är välgenomtänkt och realistisk. Den öppnar upp med ett dramatiskt och nästan lite överraskande mord och fortsätter på ett mörkt och bra tema genom resten av filmen.

Överlag väldigt bra rakt igenom, men man saknar en del spänning. Det blir rätt långtråkigt på sina håll så det får bli en stark tvåa. Det sistnämnda är nog mer utav en smaksak dock...

Väldigt bra och väldigt skrämmande film. Hemsk, brutal och realistisk. Väldigt bra skådespeleri.

förvånats värd bra faktiskt.spännade fram till slutet.ja tycker dock slutet va för snabbt vilket det leder till en stark fyra

Ska ju tydligen vara verklighetsbaserad. Såg den på en engelskalektion och fick se kopior av de riktiga "försvunnadokumenten" med bilder på de försvunna och allt. Hade väntat mig lite mer bilder från KKK möten osv, men detta räckte väl.
En bra film om man vill förstå vad KKK egentligen är och vad de håller på med. Man förstår även hur fel de har.

en underbar film som fick mig att hata KKK och rasism med en ännu större passion än tidigare.

lindajjj

4+. En riktigt bra, välgjord film.

En otroligt bra och omskakande film. Man fattar knappt att det som skildras i filmen faktiskt hände och pågår fortfarande.
Lysande skådespeleri av samtliga. Fast mest gillar jag nog Willem Defoe, som den på ytan mesige, men ändå ganska tuffa, agent Warden.

pwin