Donnie Darko

3,8

Handling: På ytan förefaller Donnie Darko vara en ganska vanlig amerikansk tonåring. Men under ytan lurar tvångstankarna, och bakom en intelligent fasad lever han i sin egen mörkervärld. Han ingår en pakt med sin osynlige vän Frank, som lovar Donnie insikt i världens mysterier.

År: 2001

Stuart Stone
Gary Lundy
Alex Greenwald
Beth Grant

En riktig kultfilm som kräver lite extra för att förstå och som helt klart är ett måste i samlingen.

Bakom den konstiga kaninen och halvtokiga Donnie gömmer sig filosofiska tankar och ett manus som verkligen är unikt. Filmen är dessutom fylld av en massa små detaljer som höjer dess estetiska värde.

Tänk efter lite: Frank manipulerar Donnie att starta flera kedjereaktioner som sedan knyts ihop i slutet. Resultatet blir en skildring av ödet, Gud, resor i tiden, parallella universum m.m. i filosofisk anda, vilket verkligen stimulerar ens tankeverksamhet. Enligt mig är detta ett väldigt lyckat resultat och den främsta anledningen till att filmen är såpass bra som den är.

En annan rolig sak är att detta är en "brain twist" film (också kallat "time twist" m.m.) vars genre egentligen inte slår igenom förrän ett par år senare i.o.m. "The Butterfly Effect", "Eternal Sunshine of a Spotless Mind", "Paycheck" och ett dussin andra filmer till som dominerade Hollywood productionen i runt ett år, så filmen var med andra ord före sin tid vilket förmodligen förklarar varför det tog lite tid innan folk verkligen började uppskatta det mästerverk som det faktiskt är!

En djup filosofisk, vacker och komisk film på samma gång. Dessutom har den otroligt skön musik och är unik. Kan det bli något annat än en femma?

Fireflie

Den här filmen är riktigt bra! Den handlar om Donnie Darko en minst sagt speciell kille som en dag träffar en flicka som han blir tillsammans med. Väldigt svår att förstå och det är nog bra att se den två gånger och diskutera igenom den noga för att få allt utklurat. Mycket bra skådespel och rätt stämning.

En väldigt, väldigt annorlunda film, det bör man vara beredd på innan man ser den. Jag älskar den här filmen, jag älskar den för musiken, skådespelarna, handling och ide! Jake Gyllenhaal gör en minnesvärd roll i en helt skruvad film, en film som har ett djup som man verkligen MÅSTE dyka ner i för att förstå filmen helt. Man hajar inte allt första gången man ser den, om man inte är ett geni, nej, det tar ett tag att samla ihop alla bitar, visst man kanske fattar VAD det handlar om. Men det finns SÅ många detaljer och bitar i filmen som man måste pussla ihop för att det ska stämma helt, tills man har en hel bild av det. Detta är en perfekt komplicerad film som KRÄVER eftertanke, detta mina damer och herrar ÄR en film man minns...

AR2D2

Jag är förmodligen inte den enda som var tvungen att se filmen flera gånger för att analysera minsta lilla scen och dialog. Jag rekommenderar (för den som inte redan sett den) alla att se directors cut verisonen för mer förståelse.
För övrigt en utav mina favoritfilmen, en riktig brain-teaser.

Brita

Mystisk och spännande film som jag verkligen gillar.

andor

En av mina favoritfilmer.

Jag kan ju lätt erkänna att jag inte fattar "den djupa psykologiska undermeningen" men den här filmen. Jag tolkade den iofs på mitt sätt så jag satt inte som ett frågetecken när eftertexterna kom, däremot lär jag se om den för att se vad jag kan ha missat. Den får en trea tills vidare för jag tyckte den var lite "hoppig" men faktiskt gillade jag Gyllenhaal den här gången.

En filmupplevelse utöver det vanliga. Inte konstigt att denna filmen blivit kultförklarad. Mästerligt skådespeleri, snyggt filmat och genialisk handling.

crack_of_dawn

Helt klart ett genidrag att utveckla denna film!

Dock bör man se den flera gånger, och gärna kolla extramaterialet/förklarande youtube-klipp för att få ytterligare perspektiv på den.
När man är insatt i allt runtomkring (dvs t ex det här med tidsrese-aspekter/teorier), så lyfter filmen ytterligare.
Se och fundera, är mitt tips.

Desperat

Den får en svag fyra. Filmen är unik och fängslande, men den känns lite meningslös också. Den hade behövt något extra för att jag skulle fastna för den.

S. Darko (2009)